Skip to main content

BELANJAWAN TUNAI dan seterusnya... Selesai!



"HA HA!!! DAH JADI FOLLOWER CGU? KALAU BELUM JADI FOLLOWER DULU YE.. TQVM"


Salam Kasih Sayang dan Salam 1Malaysia,

Baru je lepas cuti beberapa hari. tapi cgu rasa macam tak cuti je.. cuti kali ni cgu balik ke kampung. best. lama tak balik kg. bermanja2 dengan mak dan bapak.. ;).. tu yg tak upload apa2 bahan lg dlm blog ni.. mesti ternanti2 kan.. apapun cgu ingat kepada semua anak2 didik cgu... sentiasa inginkan kejayaan... ;)





All the best to all my students for ur mid year exam!!! untuk paper akaun... bukti kan dan jawab la yang terbaik untuk pencapaian diri sendiri... ingat keputusan ini boleh diguna pakai dalam memohon lanjutan pelajaran sebelum keputusan SPM dikeluarkan... cgu doakan kalian semua berjaya esp to 5C... ingat janji ye...

ramai yg tanya cgu macamana nak buat belanjawan tunai, tafsiran dan seterusnya rumusan...
cgu cuba bantu apa yg yang cgu faham ye.. namun demikian rujuk juga cgu sekolah masing2 utk jawapan yang telah ditetapkan..

BELANJAWAN TUNAI
1. buat utk 4 tahun.. blh bermula utk tahun 2011 atau 2012 (2011 blh diterima kerana soalan sehingga bulan januari je..) Jika bermula 2011 jd utk 4 tahun 2011,2012,2013,2014.. atau bermula tahun 2012,2013,2014,2015..  
2. rujuk buku teks utk format belanjawan tunai... "bukit bintang terang benderang lampu kalimantang hot bangat" (formula yg dicipta oleh anak murid cgu... ammar&5b )  
3. bukit bintang = BAKI b/b... utk amaun baki b/b 2011/2012.. jumlahkan amaun tunai dan bank seperti dalam soalan (450+18181 = 18 631)..  
4. terang =  utk butiran PENERIMAAN... ni rujuk Buku Tunai sebelah debit.. dalam buku tunai ada sewa ruang niaga, komisen, jualan, penghutang.. cgu cadangkan ambil je dua atau tiga butiran cukup... untuk stud cgu, cgu cadagkan jualan, penghutang dan sewa ruang niaga je.. cukup setakat 3 butiran..  
5. benderang = untuk butiran PEMBAYARAN... ni rujuk Buku tunai sebelah kredit... yg ni byk butiran blh dibuat tetapi ingat dalam soalan dah ditentukan 3 butiran yg mesti ada dalam belanjawan iaitu gaji, belanja penyelenggaraan komputer, deposit+ansuran lori (utk lori pelajar tentukan sendiri kosnya berapa.. fikir2 kan dengan logik)... selain 3 butiran ni blh tambah butiran utk belian, pemiutang, insurans, promosi, pengiklanan dan lain2.. terpulang... utk stud cgu butiran yg mesti dibuat ialah gaji, belanja penyelenggaraan komputer, deposit+ansuran lori , belian dan pemiutang.. tentukan sendiri amaun atau apa2 utk maklumat dalam penyediaan belanjwan masing2.. ;)
    cgu rasa jelas dah apa yg cgu beri ni utk dijdkan panduan kan... jawapan dalam belanjawan tunai adalah pengukuran utk buat perancangan jangka panjang.. bagi 3 rancangan yg perlu  dibuat. contohnya tambah lagi modal, tingkatkan jualan, pekerja ditambah lagi 3 orang, buat pelaburan utk jgka masa lama 10 tahun .. dan lain-lain..

    KIRA & TAFSIRAN NISBAH

    yg ini cgu cadangkan pelajar boleh buat seperti dalam buku teks m/s 535.. buat dalam bentuk jadual. senang skit nk nampak dan buat tafsiran.. ini utk jawapan bagi perancangan semasa.. kl ada tempoh darabkan dengan 31 hari je sebab rekod kita setakat bulan januari.. kl 365 jawapan macam tak logik je... ;) faham ye...

    utk jualan kredit - mesti jualan kredit (Jurnal jualan) - pulangan jualan (jurnal pulangan jualan)

    utk belian kredit - mesti belian kredit (Jurnal belian) - pulangan belian (jurnal pulangan belian)

    RUMUSAN

    yg ni buat je macam tingkatan 4... contoh ni ada dlm contoh tugasan tingkatan 4.. rajin kan diri explore dlm blog cgu ni ye... ;)

    SELESAI dah tugasan 2... dah siap print hantar ke guru masing2 untuk ditaksir... semoga kerja kursus ni membantu semua pelajar dalam meningkatkan kefahaman dalam prinsip perakaunan... 



    Comments

    1. cikgu Sila

      Macam Mana nak buat cadangan untuk meningkatkan prestasi semasa dan jangkan panjang perniagaan????

      ReplyDelete
    2. cikgu , saye nak tanye. Yang buat belanjawan tu gaji nak ambil nilai 1000 ke 1200? pernigaan saye bandar. so saye darabkan 1000 dengan 20%. saye dapat 1200. Betul ke saye buat? ke kena darabkan 1200 dengan 20% ? Saye taktau nak hambek nilai 1000 ke 1200. huhu. tolong ye cikgu.

      ReplyDelete
    3. salam cikgu, nilai butir dlm belanjawan tunai 2 nak wat harga sndiri atau amik dlm imbangan duga?

      ReplyDelete
    4. slm cikgu, nilai butir dlm belanjawan tunai nak amik dlm imbngan duga or sndiri?

      ReplyDelete
    5. cikgu, sya nak tanya ttg nisbah. jualan bersih tu ambil (jualan-pul jualan) atau (jualan-pul jualan-diskaun diberi)??

      ReplyDelete
    6. time kasih untk maklumat nie cegu!!!tapi sye nak mitak tlong cegu ajarkn sye macam mane nak wat buku tunai...sye harap cegu dpat tlong sye...^.^

      ReplyDelete
    7. time kasih untk maklumat cegu!!!cegu tlong sye...macam mane nak buat buku tunai..

      ReplyDelete
    8. salam..cikgu sila..
      saya keliru ttg blnjwan tunai..
      adakah semua penerimaan dan pembayaran perlu ditunjukkan atau boleh pilih seperti yang cikgu nyatakan?
      satu lagi'mngikut ape yang saya paham blnjwan tunai hanya mengambil kra item penerimaan dan pmbayaran tunai sahaja kan?so jualan dan belian boleh merujuk pada buku tunai kan bukan pp?betul xckgu?

      ReplyDelete
    9. cikgu,
      blnjawn 2 kna mla taun brpa snnrny.
      ad ckg laen kta 2011
      ad jga ckgu laen kta 2012.
      yg mna stu ne??

      ReplyDelete
    10. cg nk ambil ketulenan krja kursus kt mne ep??dah puas sy explore,,xjmpa la,,cg sy nk ketulenan 2,,can u help me??

      ReplyDelete
    11. cg,nak cri kt mne ep ketulenan krja kursus 2,,cg sy sruh selit kan,,sy xjmpa2..

      ReplyDelete
    12. salam cgu..
      camne nak wat blanjawan utk thun 2012,2013,2014..

      ReplyDelete
    13. Salam cgu..

      Yang pengiraan nisbah tempoh kutipan hutang ambil penghutang yang kena tolak pengurangan hutang ragu kah???

      ReplyDelete
    14. salam ckgu...
      jumlah yg ambil tu dr bku tunai ke..and perlu ke didarabkan dengan 12 bulan bagi 1 tahun?

      ReplyDelete
    15. cikgu, nak tanya....
      penyata variasi termasuk dalam bahagian belanjawaan tak?

      ReplyDelete
    16. cikgu, mcm mne nk kira gaji pkerja?

      ReplyDelete

    Post a Comment

    Popular posts from this blog

    ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

    PENGERTIAN DAN PENGELASAN

    ASET
    Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
    Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
    2. Aset Semasa
    Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
    LIABILITI
    Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

    Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

    Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

    ***************************************************************************

    salam 1Malaysia,

    alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
    tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

    ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

    terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

    CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

    Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

    TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

    Salam kasih sayang,
    baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
    blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
    Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
    Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
    Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

    LEJAR

    Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
    Akaun berbentuk T.

    Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
    Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
    Mengimbang dan Menutup Akaun
    Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

    PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

    PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu