Skip to main content

Posts

Showing posts from June, 2010

KELAS 'I SEE U' PRINSIP PERAKAUNAN 2010

Salam..

Alhamdulillah tahun ni diberi peluang lagi untuk membuat kelas I See U.. Salah satu program seterusnya untuk kecemerlangan pelajar yang mengambil SPM 2010. Kelas ini akan bermula pada minggu ini (24 Jun 2010) setiap malam Khamis jam 8 hingga 9.30 mlm...

ok.. pelajar-pelajar yang terlibat ialah :
5 Bestari

Ahmad Wafie ElssalAinul HazeemAmir AimanFazzmal HuzairieHariz SyahmiIrfan MurshidiMohammad HazimMohammad YazidMuhammad Faeeq WafiyMuhammad LuqmanMuhammad TaufikMuhammad ZakwanSyed Nazrin
5 Cita
Ahmad AsilAizat IbrahimAkifHairilKhairul AnnuarKhairul AzimMuhamad Farid SafwanMuhammad A'izuddinMuhammad AzhanMuhammad HaziqMuzammil Kehadiran adalah wajib. Di harap pelajar-pelajar yang terpilih dapat mengambil peluang ini untuk belajar bersungguh-sungguh demi merealisasikan impian masing-masing SPM 10 A+... amin

Contoh Jawapan Terbaik Soalan 1 : Dokumen Perniagaan

Salam...
Hari pertama cuti sekolah... sedang kemas2 barang cgu terjumpa kertas jawapan yang selama ni cgu cari... jawapan seorang pelajar cemerlang iaitu Muhammad Aliff Fuad Bin Abdul Kudus. Memang cgu sangat puas hati dengan cara penulisan jawapannya... sebab tu dapat markah 100% (32/32)...

di harap pelajar2 lain lihat contoh jawapan yang cgu berikan ini... jadikan sebagai panduan... kalau nak berjaya kita mesti ikut orang yang dah berjaya kan...


Contoh : BUKU TUNAI



Contoh : JURNAL AM

Contoh : JURNAL KHAS (biasanya dalam peperiksaan tak akan sampai menggunakan dua helai jurnal untuk menjawab jurnal khas.. )


Contoh : LEJAR (latihan yang berterusan, pelajar akan dapat menentukan sendiri berapa baris yang akan digunakan bagi satu akaun yang terlibat.. )

Contoh : IMBANGAN DUGA (jangan lupa untuk menulis jumlah imbangan walaupun tak seimbang.. ikut jawapan seperti mana di dalam lejar.. konsep BADLEH terpakai)

Alpha 248

Salam..
Ada beberapa soalan berkenaan dengan post yg cgu buat hari tu berkenaan dengan alpha 248... sebenarnya ilmu ni cgu dapat semasa cgu ikuti mentor cgu.. yg mana cgu sendiri ambil keputusan untuk kongsi kan bersama dengan anak didik cgu... ILMU + SISTEM + MENTOR... itu yang cgu cuba terapkan sekarang dalam mendidik anak2 didik cgu.. cgu nak tuliskan disini memang cgu tak tau nak explain macamana.. sebab ianya dengan perbuatan... :)
"bila berjumpa sendiri dengan guru baru la kita dapat apa yang kita nak sepatutnya dan adakalanya lebih daripada itu"... ;)

Program Bantu Rakan Prinsip Perakaunan

salam...

Hari ini cgu menonton video sambutan Hari Guru SAS 2010.. sedih sebab tahun ni cikgu tak dapat nak sambut hari guru bersama dengan rakan2 guru dan pelajar2.. apapun cikgu redha dan terima di sebalik semua ini ada sebabnya..ada hikmahnya.. memang best sambutan kali ini.. betul dengan apa yg rakan2 guru cerita dengan cikgu.. rakan2 yang memang berkaliber dan sebab tu jugak memang layak mengajar di SAS.. :)

sambil tu cikgu teringat program seterusnya bersama pelajar2 cikgu esp form 5.. sekaran dah bulan jun.. maknanya lagi empat bulan je SPM 2010.. strategi yg pertama selepas cuti sekolah...

PROGRAM BANTU RAKAN ( macam tutor tutee la... )
tak semua pelajar yang terlibat.. cuma beberapa orang yang cikgu pilih berdasarkan keputusan peperiksaan pertengahan tahun 2010.. pengkhusasan kepada soalan 1 dokumen perniagaan.. namun demikian untuk bab-bab yang lain juga blh dibantu.. cikgu akan pantau dari masa ke masa.. Pelajar yang lemah akan dibantu oleh seorang fasilitator / tutor..


TINGK…

sehari menjadi seorang nelayan...

Salam...

alhamdulillah semuanya selamat. Semalam 13 Jun 2010 seharian cgu berada di laut. jadi seorang nelayan.. hehe .. seronok sangat.. pengalaman pertama yang tak dapat dilupakan.. mak cgu risau gak sebab cgu tak sihat.. tapi cgu kuatkan semangat dan set minda positif.. alhamdulillah kesakitan cgu dapat dilupakan begitu saja.. betullah dengan apa yg cgu selalu ingatkan kepada semua pelajar2 cgu.. set minda positif.. insyaallah segalanya akan positif..






lebih 25 tahun cgu fobia dengan laut, sungai atau pantai.. tak boleh nak tengok laut / kawasan yang dipenuhi dengan air.. terbayang2 seperti cgu ada di tengah2 laut terkapai2 meminta pertolongan.. (orang yg dikira rapat dgn cgu telah meninggal dunia lemas) sejak tu cgu takut dgn laut..





tapi sekarang cgu blh dah berada di laut dengan keadaan yang tenang dan biasa.. seronok sebenarnya.. rezeki semuanya ada di situ.. cgu bersyukur sangat allah mengizinkan nya.. di sebalik pasir sungai pun ada rezeki yg Allah dah beri kita.. tinggal cari je…

Keputusan Rasmi Cabaran PPT 2010

Salam...

Sekejap sungguh masa berlalu... sekarang je dah bulan jun bermakna SPM tinggal 4 bulan je lagi... mencabar... dan cabaran akan disahut dengan positif...

Cabaran Peperiksaan Pertengahan Tahun 2010 pun dah berakhir... hari ni baru cgu tengok analisis... Keputusan adalah seperti berikut :

TINGKATAN 4
Pemenang ialah kelas 4 BESTARI dgn Gred Purata 1.75... (4C : 2.19)

TINGKATAN 5
Pemenang ialah kelas 5 BESTARI dgn Gred Purata 4.55... (5C : 4.61)

Seperti yang dijanjikan... naik sekolah nanti cgu akan beri hadiah kepada semua pemenang satu kelas... belanja makan... minum beli sendiri... hehehe

kepada yang tidak berjaya jangan putus asa... tingkatan 4 masih jauh lagi.. (akhir tahun, ppt f5, trial spm, spm2011)... tingkatan 5 ada lagi dua peperiksaan (trial spm dan spm2010)... cgu harap semua pelajar teruskan usaha dengan lebih gigih... kalau cikgu boleh yakin dengan kamu semua, kamu semua kena yakin dengan diri sendiri yang kamu semua boleh lakukan yang terbaik... Prinsip Perakaunan A+... 1…

Hari Akademik SAS 2010

Salam..

Sementara menunggu rebus daging.. tengok2 berita apa yg patut dlm internet ni.. teringat lak hari ni hari akademik kat sekolah.. cgu lambat mulakan sesi.. hantar 4 orang pelajar tingkatan 4 ke ICT Camp di UNITEN... boleh tahan gak tahun ni yg hadir dan berjumpa dengan cgu.. terima kasih kerana berjumpa dengan cgu...

pelajar-pelajar dan ibu bapa yang datang berjumpa dengan jumpa bermula 10am - 12.30pm...

5Bestari
afiz fazriz, fazzmal, irfan murshidi, ehsan, rafid, hazim, faeeq, faridzuan dan zakwan.

5Cita
annuar, aizuddin, haziq dan syafiiq aiman.

4Bestari
irfan faiz

4Cita
hasif-irfan dan w.a.azim

3Jaya
zareeq, aizat, al-muhaymin, dan syahir

Moga perjumpaan kali ini dapat membantu pelajar2 meningkatkan prestasi masing2 demi kejayaan yang diimpikan... cgu hanya dapat memberi tunjuk ajar dan mendoakan kejayaan tapi kejayaan semua di tangan pelajar2.. u all sendiri yang mencorakkannya.. ingat pesan cgu "Be Positive"... perbanyakkan istighfar + alpha 248... insyaallah kejayaan milik k…

Kerja Rumah Semasa Cuti (5 - 20 Jun 2010)

Salam...

cgu minta maaf sebab lambat upload kerja rumah seperti mana yang telah dijanjikan... kesian anak cgu.. hakim demam. dah seminggu.. alhamdulillah darah ok cuma bakteria... baru hari ni cgu lega bila tengok hakim dah blh jerit2.. hehe..

sama juga dengan eNota sepertimana dijanjikan cgu tak dapat nak upload lagi disebabkan masalah teknikal.. cgu sedang berusaha untuk upload.. tak tau kenapa tak boleh nak upload... sabar ye... cgu akan panjangkan lagi tempoh untuk dapatkannya secara percuma...

Kerja rumah untuk semua pelajar tingkatan 4b & 4c / 5b & 5c... cgu harap semua pelajar dapat menyiapkan kerja rumah yang diberi sepanjang cuti persekolahan ini. sikit je..

kerja rumah boleh di download di sini..

Tingkatan 4b & 4c


Tingkatan 5b & 5c


kepada semua tutee yang terlibat dengan PROGRAM BANTU RAKAN PRINSIP PERAKAUNAN... kerja rumah ialah jawab semua soalan dokumen perniagaan soalan SPM sebenar tahun 2004 hingga 2009. kalau dah siap boleh cuba soalan kerja rumah... :) "…