Skip to main content

Kunci Utama Kejayaan Dalam Hidup

Salam...

semalam cgu dapat email dari mentor yang sangat cgu hormati.. email beliau kali memang best. betul apa yg dikata.. kebenaran yang pasti.. cgu kongsi dengan semua pembaca blog cgu.. hayati..



"Salam Semua

Semoga anda serta keluarga sentiasa diberi kerahmatan, kebahagiaan, kesihatan, kekayaan, kejayaan dan keberkatan oleh yang Maha Esa di dalam apa sahaja yang anda lakukan Insya-Allah.

Masa berlalu dengan pantas dan kita bakal menghampiri pertengahan tahun 2010. Pejam celik pejam celik umur kita semakin meningkat dan kita sentiasa berlumba dengan masa sehinggalah tidak tahu bila sampai “time” kita.

Banyak peringatan yang kita selalu dengar sebenarnya tentang betapa pentingnya menghargai setiap masa yang kita ada. Samada dari Al-Qur’an atau Hadith. Mungkin anda pernah maksud ayat dari Surah Al-Asr tentang sesungguhnya manusia itu di dalam kerugian melainkan mereka yang saling ingat-mengingati ke jalan kebaikan dan mereka yang melakukan kebaikan.

Bercerita tentang kebaikan ini, besar skopnya. Ramai orang ingat “kebaikan” hanya datang dengan duduk di atas tikar sejadah 24 jam sehari, 7 hari 7 malam. Ada orang ingat kebaikan itu hanyalah bila seseorang itu bercakap dengan pakai kopiah dan serban tinggi, mesti ada janggut ala-ala sampai ke pusat, barulah dikira “kebaikan”, ada orang pula cakap, kebaikan itu ialah bila yang bercakap itu mesti ada “title” “Ustaz” kat depan nama dia sedangkan ramai yang tidak tahu sebenarnya perkataan “Ustaz” bagi orang Arab adalah bermaksud “Encik” di Malaysia, tapi tanggapan umum orang Melayu adalah “Ustaz” tu macam bila dia bercakap Melayu ada slang bunyi cakap kalami Arabi (Macam bunyi-bunyi arab), ada bunyi-bunyi ayat Al-Quran dan Hadith 2 tiga patah dan tiba-tiba orang itu jadi lebih alim dari orang lain.

“Point saya ialah. Sebenarnya semua orang boleh dan mampu untuk membuat kebaikan. Tidak kiralah dia pakai serban atau tidak. Dia Melayu atau tidak. Dia ada janggut atau tidak. Dia belajar tinggi atau tidak. Dia kaya atau tidak. Dia tua atau tidak. Semua orang boleh membuat KEBAIKAN”. Bila saya kata kebaikan, maknanya semua orang boleh membuat perkara yang positif. Kebaikan = Positif. Dan mungkin anda pernah dengar ayat:” Buat baik dibalas baik!” dan begitulah sebaliknya. Semua orang boleh bertindak, berperasaan, berfikir secara positif dan melayan orang lain dengan positif. Berkhidmat dengan positif, bekerja dengan positif, berniaga dengan positif, berkeluarga dengan positif, berjiran dengan positif. Memandu dengan positif, membawa motor dengan positif, berkawan dengan positif dan pelbagai lagi perkara yang kita boleh lakukan dengan penuh positif atau nama lain dia adalah KEBAIKAN.

Janji Tuhan, “Buat baik dibalas dengan baik!”. Maksudnya bila kita buat sesuatu perkara yang positif dengan pemikiran, perasaan serta tindakan yang positif, maka Insya-Allah, lebih banyak perkara yang positif yang akan datang kembali kepada kita.

Bukankah Tuhan itu mengikut sangkaan hambaNya? Itu salah satu hadith yang saya pernah dengar disampaikan oleh seorang “Ustaz” di sebuah masjid di Kg. Lapan Melaka kampung mak saya. Maknanya, sekiranya kita bersangkaan baik, maka Insya-Allah sangkaan yang baik itu akan mendatangkan hasil yang baik, begitulah sebaliknya. Bukankah itu namanya “Law of Attraction” dalam Bahasa Inggeris? Bermakna apa yang ramai pakar motivasi barat cuba sampaikan kepada kita adalah apa yang telah lama wujud dan ada di dalam Islam tetapi ramai daripada kita yang tidak perasan dan tidak mengkaji. Saya tidak mengagungkan barat, cuma saya agak kecewa dengan sikap mereka yang sangat “Plastik” dan hipokrit. Ramai orang yang tidak mengkaji dan berfikir tentang kejadian Tuhan serta menghidupkan tamadun ilmu seperti zaman ilmuan Islam dulu dan hanya pandai menyelar itu tidak betul, ini tidak betul. Masalahnya ramai yang tidak menunjukkan pula apa yang betul?

Bila bunyi Bahasa Inggeris sahaja, ada setengah “Ustaz” akan nasihat yang itu khurafat atau tidak Islamik tanpa ambil satu step ke hadapan dengan memahami terlebih dahulu apa mesej yang ingin disampaikan. Sedangkan “Ustaz” itu juga cuba menyampaikan mesej yang sama tetapi di dalam Bahasa Malaysia. Then, tiba-tiba keluarlah ayat “Law of Attraction” versi Islamik. Kalau tidak, nanti tidak menarik bunyinya, tidak Islamik. Nak Islamik perlu ada bunyi ala-ala arab. Baru Islamik. Nak Islamik perlu disampaikan oleh “Ustaz” yang bercakap ada bunyi arab sikit. Bila bunyi bercakap macam ada arab sikit, then “Ustaz” lah tu.

Jangan salah faham. Saya tidak ada masalah dengan mana-mana ustaz. Saya rasa ramai ustaz yang menyambung warisan nabi dan para sahabat dengan menyampaikan tentang ilmu, Islam, iman dan amal. Malah saya memperjuangkan “ilmu hidup” serta “ilmu mati” sepertimana yang disampaikan oleh arwah guru mursyid saya yang menekankan tentang menghidupkan hidup serta mengenal intipati diri serta kehebatan Tuhan dan kemuliaan Rasulullah saw. Tetapi zaman hari ini, ramai yang buang masa hanya “bercakap” tentang kebaikan serta menjadi positif. Tetapi tidak ramai yang mengajak orang secara agresif untuk berfikir, berperasaan, bertindak dengan kebaikan serta sentiasa menjadi seorang yang positif. Anda tidak perlu menunggu menjadi “ustaz” untuk membuat kebaikan. Tidak perlu tunggu anda pakai jubah, ada janggut panjang, ada serban. Pakai tudung labuh dan jilbab. Tidak perlu tunggu. Anda t idak perlu tunggu sesiapa pun datang untuk merubah kehidupan anda kerana anda boleh mulakan sekarang, anda boleh mulakan membuat kebaikan sekarang dengan berfikir, berperasaan, bertindak secara POSITIF kepada diri anda, ibu-bapa anda, keluarga anda, bos anda, kawan-kawan anda, jiran anda serta sesiapa sahaja di sekeliling anda samada yang anda kenal atau tidak. Bukankah itu asas kepada Islam yang bermaksud “selamat”. Semua orang boleh buat kebaikan. Dan program saya adalah satu cara untuk saya membantu anda menunjukkan jalan atau cara untuk mendapatkan kehidupan yang lebih hebat dengan memahami langkah-langkah kejayaan yang telah dilakukan oleh orang yang lain yang telah berjaya hanya dengan konsep positif tersebut. Anda mengenali apa yang positif tentang diri anda serta apa yang negatif tentang diri anda, barulah lebh mudah untuk anda buat perubahan bukan?

Cuba perhatikan sedutan lirik lagu “Pandangan Hati” ini yang pernah dinyanyikan oleh Allahyarham Ustaz Asri kalau tidak silap saya:-

Pandangan mata selalu menipu.
Pandangan akal selalu tersalah.
Pandangan nafsu selalu melulu.
Pandangan hati itu yang hakiki, kalau hati itu bersih.

Program “Seminar Kenali Potensi Diri-Revolusi Diri 2010” saya telah habis. Kepada anda yang telah melaluinya tahniah diucapkan. Kepada anda yang bakal menemui saya di dalam program 2-hari Intensif Mentor Kekayaan & Kejayaan pada hari sabtu (1/5) & ahad (2/5) ini di Dewan Wisma MCA, Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Percayalah, perubahan dan revolusi kehidupan anda daripada kesusahan, kesempitan, kegagalan, kebuntuan, tekanan dan sentiasa tidak bahagia semuanya akan berakhir dan berubah kepada kebahagiaan, kesihatan, kekayaan, kejayaan, ketenangan Insya-Allah selepas program 2-hari bersama saya nanti sebagaimana beribu-ribu peserta saya yang lain.

Semoga kita semua selamat (Islam) di dunia dan di akhirat.


Dr.Azizan Osman
Jurulatih Kejayaan #1 Malaysia
Mentor Kekayaan & Kejayaan"


macamana? ada kebenarannya kan... kekadang kita sendiri yang leka dan tak nak diri kita berubah... so .. mulai sekarang FIKIR POSITIF = KEBAIKAN.. :)

Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu