Sunday, December 4, 2011

Cikgu, soalan apa yang keluar dalam SPM?

Salam Kasih Sayang,


Tinggal beberapa jam je lagi ... berdebar menanti hari esok kan... dan rasa tak sabar untuk menanti hari esok... ramai yang tanya cgu... ada tak ramalan soalan untuk esok... cgu pun tak tahu... tp cg ada dapat gak beberapa sms soalan ramalan untuk esok... cgu blh nak kongsi... apapun pendapat cgu... kl nak A+ mesti kena pandai semua bab dari bab 1 tingkatan 4 hingga bab akhir tingkatan 5...


cgu akan share apa yg cgu dapat... cuma nasihat cgu ini hanya lah ramalan bukan kepastian..  buat lah keputusan yang bijak ..

  • ak kawalan, belanjawan tunai, pengasing UR n ak semasa, pengeluaran, pk milikan tunggal... dr johor
  • pk milikan tunggal, perkongsian, pngeluaran hg ak perdagangan, kelab tgk cth 2008, belanjawan tunai, ak kawalan mula dr bcp, pelarasan pd tarikh imbangan .. dr melaka
  • ak kawalan, PK perkongsian bermula UB, belanjawan tunai, kos pengeluaran, kelab, pk milikan tunggal



masih sempat sehingga jam 10.30 pagi esok untuk fokus dengan topik yg lemah... nak A+... nasihat cgu mesti pandai 

  1. dalam menyediakan Penyata Kewangan untuk Milikan Tunggal, Kelab dan Persatuan, Perkongsian, Pengeluaran dan Rekod Tak Lengkap. fahamkan dengan tepat cara penyediaannya yg berbeza dari segi butiran... konsep tetap sama. 
  2. pelarasan... dalam menyediakan Penyata Kewangan mesti soalan akan kaitkan pelarasan... tgk semula cara2 penulisan jawapan... fahamkan setiap pelarasan cara kiraan dan penyediaan lejar.. pindah ke penyata pendapatan dan kunci kira-kira.
  3. bab2 titik pulang modal, syarikat berhad, belanjwan tunai dan varian, tafsiran PK, syarikat berhad, penggajian dan penyata penyesuaian bank mesti buat ulangkaji dan fahamkan. kl tak masuk dalam kertas 2 pasti akan masuk kertas 1... 
  4. bab lain persamaan perakaunan, buku tunai runcit tolong jangan abaikan... mesti pandai... tengok semula buku... ;)
cgu yakin 100%... kl pandai semua topik dan faham dengan tepat kemahiran dan konsep dalam Prinsip Perakaunan pasti kita akan mendapat keputusan yang cemerlang dalam SPM... Betul kan?





2 comments:

  1. terima kasih cg sila...cikgu sy tekankan sgt soalan2 trial dr semua negeri mostly yg dari melaka..katanya penggubal soalan ada yg dr melaka. mintak2 semuanya berjalan dgn lancar esok.

    ReplyDelete
  2. kalau keluar belanjawan tunai saya mesti dapat full mark

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...