Skip to main content

SOALAN KERTAS 3 SPM 2011 : TINGKATAN 5



Salam Kasih Sayang dan Salam 1Malaysia,

Kepada semua pelajar tingkatan 5 yang akan menduduki peperiksaan SPM Prinsip Perakaunan 2011, sila ambil perhatian yang serius berkaitan dgn kerja kursus Tingkatan 5.

Masa untuk menghasilkan kerja kursus mulai 1 April hingga 31 Mei 2011. Harapan cikgu agar semua calon dapat menyediakan kerja kursus ini dengan bersungguh2. Ini je la yang dapat nak membantu pelajar2 mendapat markah yang tinggi dalam subjek ini.

Boleh download soalan kerja kursus dan panduan pelaksanaan kerja kursus di bawah ini :




"Good Luck"


Comments

  1. salam,cikgu contoh untuk Ting 5 2011 tak ada ke?

    ReplyDelete
  2. salam,

    apa yg nak cikgu kongsikan ialah.. dalam menyediakan kerja kursus f5 ni adalah diharapkan pelajar2 dapat membuatnya dengan kerja sendiri kerana soalan kerja kursus ini membantu pelajar untuk mengulangkaji untuk SPM yang akan diduduki akhir tahun 2011.

    terutama bahagian pelarasan. cikgu percaya jika pelajar dapat menyediakan kerja kursus ini dengan hasil usaha sendiri pasti akan berjaya mendapat gred A+ dalam kertas 3756.. :)

    ReplyDelete
  3. whoahh , excited nak buat nie :) tp , nak study untuk midyear lagi. sempat ke? nampak susah lg dr form4.

    ReplyDelete
  4. keja khusus akaun fom 5 ssah la cgu....dah la kena hantar blan 5..cgu yang jurnal2 dan bku tunai kena buka akaun satu2 ka?

    ReplyDelete
  5. sebulan jer tempoh masenye???adus..sempat ke nak wat...huhu..

    ReplyDelete
  6. dah lah sy lemah dlm subjek ni.... kne buat folio plak..... adesss nasib

    ReplyDelete
  7. trima ksih cikgu,,
    p'tlgan cikgu amat saya hargai,,

    ReplyDelete
  8. anak2, cuba dulu buat kerja kursus ni dengan hati yg ikhlas.. insyaallah, allah akan permudahkan segala urusan daripada pindahkan buku catatan pertama ke lejar ---- imbangan duga --- sediakan pelarasan ---- id selepas pelarasan --- penyata kewangan --- dan seterusnya.. ;)

    ReplyDelete
  9. macam bukan tahap menengah jehh cikgu . adoyai ~

    ReplyDelete
  10. opie, tahap menengah la ni.. ini la namanya perakaunan.. ;) kl tahap lebih tinggi lebih daripada soalan yg kita dapat ni..

    cuba ye.. teruskan perjuangan

    ReplyDelete
  11. Arhhhh...malas tol nak wat folio ni....

    ReplyDelete
  12. alden : kl malas nant keputusan T... teruskan usaha.. senang je. ;)

    ReplyDelete
  13. slmt sejahtera cikgu sila. sy baru dlam blog ni. utk folio t5 ni, dokumen utk ursniaga perlu di reka atau tak? thanks

    ReplyDelete
  14. ms feline : dalam arahan soalan tiada dinyatakan utk buat dokumen kan.. itu hanya semasa f4.. harap jelas.. ;)

    ReplyDelete
  15. 0k...arie2 cikgu adew ckp pasal belanjawan tunai..n cikgu adew ckp yg nk but belanjawan tunai kene buat senarai mcm pelarasan...skrg sy dh buat..nk rujuk dkt mane nie???BT atau penyata pendapatan???

    ReplyDelete
  16. cikgu, adakah kerja kursus ini akan memberi mrkh tmbhn kpd mrkh spm nnt?

    ReplyDelete
  17. lisya,

    belanjawan tunai dibuat dengan merujuk butiran di dalam buku tunai.. ini hanyalah sebagai panduan untuk memudahkan penyediaan b'wan tunai.. kalau lisya nak cipta sendiri pun blh.. tak salah cuma rujuk soalan bg butiran yg mesti ada..

    markah tambahan tu cgu tak pernah dengar.. cuma kerja kursus ini akan membantu pelajar mendapatkan markah yg lebih baik seperti mana yg dijanjikan oleh pihak lpm.. blh tanya cgu di sekolah masing2...;).. secara tak langsung adanya kerja kursus amat membantu pelajar untuk mendapat A+ dgn mudah.. ;)

    ReplyDelete
  18. cikgu belanjawan tunai ni penting ke tidak (4 tahun).kira markah ke x

    ReplyDelete
  19. salam ,cikgu belanjawan tunai (kerja kursus tg5) ni dpt markah ke tidak kalo buat .thank

    ReplyDelete
  20. salam ,cikgu belanjawan tunai (kerja kursus tg5) ni dpt markah ke tidak kalo buat .thank

    ReplyDelete
  21. belanjawan tunai mesti dibuat sebab dalam soalan..

    markah diberi pada perancangan jangka panjang.. jawapan pelajar mestilah merujuk kepada belanjawan tunai yg dibuat...

    ;)

    ReplyDelete
  22. mcam mne nie ckg.. sya blum ciapkn folio 2... sya x tau nak wat camne.. sya x faham

    ReplyDelete
  23. cgu camne nk wat imbgn duga terlaras yekkkk...

    ReplyDelete
  24. salam cikgu , saya personal candidate spm 2011...saya amik p.p dan saya ade inform psl folio ni..tpi tak thu plak tarikh dye hingga 31 mei...kalo buat rayuan utk hantar folio ni boleh tak ? huhuu..

    ReplyDelete
  25. salam ..cikgu brapa peratus markah kerja kursus ni?

    ReplyDelete
  26. cikgu, mcm mane nak dpt jumlah bank yg dlm akaun kawalan penghutang n pemiutang ? thx :)

    ReplyDelete
  27. cikgu...x ade k barang sejemput dua contoh jawapan untuk kerja kursus ni?
    saye da hampir2 skit jiwa da nie. yang tahun lepas punye pun repair x hbis2 lagi. tambah pulak yang baru. Dah rase mcm nk give up jep.smgt nk exam pun dah xade...
    Plezzz ckgu.... :'(

    ReplyDelete
  28. pnt laa wt account nie.. susa arr.. tlg arr bntu kpd yg mmrlukn..nya

    ReplyDelete
  29. cg.. tq ats bntuan cg slama neyh..dpt dh siapkn folio akaun.. dh anta pown.. pd tarikh 6/6 aritu.. alhmdulillah..sume nye berjalan lncr.. ta byk2 cg shila..:)

    ReplyDelete
  30. asslamualaikum.cingku boleh bantu sya??saya x fhm lngsng tntg kerja khusus ni tlng sya cingku

    ReplyDelete
  31. alhamdulillah cikgu senang jew prinsip perakaunan nih saye dapat straight A sejak f5 nih cikgu

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu