Skip to main content

SPM Prinsip Perakaunan 2010

Salam Kasih Sayang,

Ya Allah Ya Rasulullullah... 
aku mohon kepadaMu agar Kau lembutkan dan tenangkan hati pemeriksa-pemeriksa yang memeriksa kertas jawapan anak2 didik ku...

ehsan, zakwan, salleh, irfan, ainul, taufik, faridzuan, iqbal, faeeq, firdaus m.nor, yazid, rafid, amir aiman, hafiz, fuad, zulhaqim, wafie, azri, firdaus maswan, alim, muzakkir, syed, hariz, afiz, hazim, nabil, farhan, fazzmal, lokman, izzudin, ahmad  nor izudin, 
muzammil, amirul amin, ai'zuddin, hakim, raqib, anuar, zamri, zulhelmi, azzam, amirul haziq, umair, aizat,hannan, azfar, ahmad, ikram, farid, azri aizat, syahir, haziq, edika, azim, iqmal, asil, hairil, akif, azhan, syafiq aiman, 
ezmir syafiq, maisarah,amira, seha, aizat, ravi, hamzah, amir, rizwan, faisal dan hakim...
mendapat keputusan yang cemerlang dalam Prinsip Perakaunan A+...
Amin.


alhamdulillah .... selesai dah tahun ni.. tahun depan dengan strategi yang baru.. Boleh tahan juga soalan tahun ni..
KERTAS 1 : "senang sangat".. ramai yang berpendapat sedemikian.. cgu sendiri kategori kan soalan memang senang.. aras 1.. mudahan ramai pelajar yang dapat menjawab dengan betul dan tepat.
KERTAS 2 :
  1. SOALAN 1 : Ada student cgu yang kata soalan mencabar. ermm.. soalan yg dah tak akan keluar lagi mulai tahun depan.. bentuk soalan perniagaan yang dah lama menjalankan perniagaan... dokumen yang sukar dikeluarkan.. Dokumen 5. (Nota Debit : caj pengangkutan dikenakan atas belian) .. jawapan : Rekod di dalam Jurnal Am... dt: Angkutan masuk dan kt: Yatee Batik Enterprise. Dokumen2 sukar dibincangkan semasa Bengkel Cemerlang Dokumen di Bilik Persada Matematik Tambahan.. ;)
  2. SOALAN 2 : Rekod Tak Lengkap : Milikan Tunggal - Kaedah Analisis... 'direct question'.. ok. nak kata butiran mengelirukan.. tak juga.. ;)... bab yang selalu cgu beri penekanan.. semoga semua anak didik cgu dapat buat dengan baik..
  3. SOALAN 3 : Pelarasan - Hutang lapuk dihapuskan tu sama maksudnya dgn hutang lapuk.. senang.. faham BADLEH dapat buat dengan baik.. ;)
  4. SOALAN 4 : Buku Tunai Runcit - soalan yang cgu target dari tahun 2004.. akhirnya keluar tahun ni.. belajar semasa tingkatan 4... berulang kali juga cgu terangkan di dalam kelas... soalan peperiksaan pertengahan tahun 2010. malam akhir tu pun cgu dah pesan tengok semula soalan2 semua peperiksaan... soalan memang senang sangat.. ;)
  5. SOALAN 5 : SYARIKAT BERHAD - keluar lagi tahun ni... ok sangat2.. malam akhir tu memang dibincangkan semula.. direct question... bentuk soalan yang selalu dibuat... ;)
  6. SOALAN 6 : Tafsiran Penyata Kewangan - formula mesti diingat dengan baik... ingat formula memang soalan ni jadi senang sangat.. sebab direct... tak de yang perlu fikir lama2.. tinggal cari jawapan sepertimana dalam formula.. cgu rasa ramai yang pilih soalan ini.. ;)
bagi cgu.. soalan tahun ni lebih mudah berbanding soalan sebelumnya.. sebab dalam koleksi soalan trial SPM 2010 lengkap semua bab yang keluar tahun ni ada dalam koleksi tersebut.. cgu dah pesan dalam post sebelum ini..

( "TIPS PRINSIP PERAKAUNAN SPM 2010.... 
apapun kalau pelajar dapat jawab semua soalan trial SPM 2010 .. 18 set .. cgu yakin pelajar semua dapat menjawab dengan baik semasa menduduki peperiksaan prinsipperakaunan.. ;).. dan keputusan SPM Prinsip Perakaunan mesti A+... Amin... Good Luck !!!)

sapa ingat dan ikut cakap cgu mesti dia boleh jawab dengan baik kan... ;) .. lepas ni kalau cgu cakap je mesti dengar ye... ;) dan terima dengan hati yang terbuka... ;)

SPM pun dah berakhir kan untuk semua 5B dan 5C... harap dapat bagi kerjasama dengan cgu.. beri testimonial dengan segala ilmu yang dah cgu beri kepada semua.. amalkan sentiasa dengan keyakinan yang tinggi... 
hari ni cgu rasa sungguh bahagia, gembira dan tenang bila dapat menunaikan solat dhuha, taubat dan hajat bersama dengan semua pelajar akaun di surau sebelum peperiksaan bermula.. terima kasih kepada semua.. esp.. fazzmal dan ainul yang mengetuai majlis tadi.. ini lah bakal2 pemimpin masa hadapan.. ;)
 ingat cgu... 
i love u all... 

Comments

  1. Salam,
    cikgu saya da masalah lew kat bab 2 form 4 punya... tolong lew sy cikgu... please

    ReplyDelete
  2. Cikgu, blh tlg sy dlm bab 2 form4
    tak.. sy x fhm

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

AKAUN KAWALAN

1.TUJUAN AKAUN KAWALANa.Memudahkan jabatan kredit memperoleh jumlah baki keseluruhan penghutang dan pemiutang.b.Kesilapan dan kesalahan Imbangan Duga mudah dan cepat dikesan. c.Dapat menentukan ketepatan dan kesahihan catatan di dalam lejar.d.Penipuan atau pemalsuan dapat dikesan dan dicegah.2.AKAUN KAWALAN PENGHUTANG·Akaun Belum Terima / Akaun Kawalan Lejar Jualan / Akaun Pelbagai Penghutang·Menunjukkan jumlah penghutang yang terdapat di dalam Lejar Jualan bagi satu tempoh tertentu.·Format Akaun Kawalan Penghutang(Tambah Hutang) aset tambah (Kurang Hutang) aset kurang Akaun Kawalan PenghutangBaki b/b Jualan (kredit)Bank (cek tak layan)Diskaun diberi (dibatalkan)FaedahAngkutan keluarBaki h/bXXXXXXXXXXXXXXBakib/b (kredit)Bank (Penerimaan)Diskaun diberiPulangan JualanHutang LapukKontra (Pindahan ke LejarBelian)Kontra (Pindahan dari Lejar Belian)Bakih/bXXXXXXXX XX(a)(b)XX
XXX