Monday, June 14, 2010

sehari menjadi seorang nelayan...

Salam...

alhamdulillah semuanya selamat. Semalam 13 Jun 2010 seharian cgu berada di laut. jadi seorang nelayan.. hehe .. seronok sangat.. pengalaman pertama yang tak dapat dilupakan.. mak cgu risau gak sebab cgu tak sihat.. tapi cgu kuatkan semangat dan set minda positif.. alhamdulillah kesakitan cgu dapat dilupakan begitu saja.. betullah dengan apa yg cgu selalu ingatkan kepada semua pelajar2 cgu.. set minda positif.. insyaallah segalanya akan positif..






lebih 25 tahun cgu fobia dengan laut, sungai atau pantai.. tak boleh nak tengok laut / kawasan yang dipenuhi dengan air.. terbayang2 seperti cgu ada di tengah2 laut terkapai2 meminta pertolongan.. (orang yg dikira rapat dgn cgu telah meninggal dunia lemas) sejak tu cgu takut dgn laut..





tapi sekarang cgu blh dah berada di laut dengan keadaan yang tenang dan biasa.. seronok sebenarnya.. rezeki semuanya ada di situ.. cgu bersyukur sangat allah mengizinkan nya.. di sebalik pasir sungai pun ada rezeki yg Allah dah beri kita.. tinggal cari je.. sebab tu kalau kita berusaha pasti kita akan berjaya.. bagi cgu seorang nelayan adalah seorang yang mewah dengan rezeki yang sentiasa ada di depan mata.. memang ada risiko.. tetapi di sebaliknya sungguh nikmat kalau kita betul2 menikmati kehidupan yang telah allah beri kan ini..





pagi cgu, anak2, kakak dan abg ipar g mencari remis.. remis di pantai.. banyak gak dapat.. boleh lah dijadikan lauk.. masa ni cgu terlupa nak bw kamera.. handphone pun tertinggal dlm kereta.. so xde memori masa ni..
petang kul 1.30 cgu mula bertolak g ke laut.. cgu pegi dengan kakak n abg ipar... masa ni panas sangat tapi dengan set minda sejuk.. tak terasa panas semasa di laut.. alhamdulilah.. tujuan ke laut bukan cari ikan tapi ketam.. banyak gak hasil tangkapan kami.. mula2 dapat memang menjerit2 sebab pertama kali n takut ketam jalan laju sangat walaupun senget.. baru cgu percaya ketam jalan senget.. sebelum ni memang tak pernah lihat depan mata sendiri.. :)





jam 6.00 petang kami bertolak pulang ke darat.. erm.. sambil balik kutip semua 'bubu ketam'.. hasil tangkapan semua dapat dalam 45 ekor.. isi penuh.. wow!! semuanya 8 kilo.. kalau sekilo rm20.. 8 kilo = rm160.. wow!! 4 jam... rezeki yang tuhan beri.. alhamdulillah..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...