Monday, June 21, 2010

Contoh Jawapan Terbaik Soalan 1 : Dokumen Perniagaan

Salam...

Hari pertama cuti sekolah... sedang kemas2 barang cgu terjumpa kertas jawapan yang selama ni cgu cari... jawapan seorang pelajar cemerlang iaitu Muhammad Aliff Fuad Bin Abdul Kudus. Memang cgu sangat puas hati dengan cara penulisan jawapannya... sebab tu dapat markah 100% (32/32)...

di harap pelajar2 lain lihat contoh jawapan yang cgu berikan ini... jadikan sebagai panduan... kalau nak berjaya kita mesti ikut orang yang dah berjaya kan...


Contoh : BUKU TUNAI




Contoh : JURNAL AM


Contoh : JURNAL KHAS
(biasanya dalam peperiksaan tak akan sampai menggunakan dua helai jurnal untuk menjawab jurnal khas.. )



Contoh : LEJAR
(latihan yang berterusan, pelajar akan dapat menentukan sendiri berapa baris yang akan digunakan bagi satu akaun yang terlibat.. )


Contoh : IMBANGAN DUGA
(jangan lupa untuk menulis jumlah imbangan walaupun tak seimbang.. ikut jawapan seperti mana di dalam lejar.. konsep BADLEH terpakai)

25 comments:

  1. BESTNYER KLAU DPT FULL MARK MCM ALIFF NIE

    ReplyDelete
  2. I can do itttttttttttttt ,

    ReplyDelete
  3. wow...pandai ny dia..
    huhuhu
    amani pown nk jadi macam dia la..
    bestny kalu amani dapat full mark macam dia..

    ReplyDelete
  4. cikgu , saya kena buat kerja kursus akaun . sy nak tgk contoh2 dokumen . tp kat mana nk cari ?

    ReplyDelete
  5. tanya sikit cikgu,
    BADLEH tu apa?

    selamat hari raya :D

    -min

    ReplyDelete
  6. tanya sikit cikgu,
    BADLEH tu apa?

    selamat hari raya :D

    -min

    ReplyDelete
  7. tanya sikit cikgu,
    BADLEH tu apa?

    selamat hari raya :D

    -min

    ReplyDelete
  8. BADLEH
    -Belanja Aset (Debit) Liabiliti Ekuiti Hasil (kredit)
    -at my school selalu guna AB LEH. same jugak ah

    ReplyDelete
  9. ques doc agk sngg, but still confuse kt memo n between disk dterima o dberi kt lejar yg berkait kt id. hope spm diz year tk berbelit2 doc ny. huu, Insya Allah sume calon bole jwb , amin (:

    ReplyDelete
  10. aduii,..kesian nye skul sye..tk pena pon guna badleh or ab leh

    ReplyDelete
  11. BAD LEH ataupun ABLEH sama je.. yang penting macamana kita nak memahaminya dengan tepat.. ;)

    ReplyDelete
  12. nak maklumat tentang kerja kursus SPM.. klik page KERJA KURSUS SPM

    ReplyDelete
  13. fuyyoo full mark ..aqu un dpt 28 jep pling manyak .

    ReplyDelete
  14. BADLEH ?
    bukan
    Aset
    Belian
    Ambilan(x dinyatakan pon!!)
    Liabiliti
    Ekuiti Pemilik
    Hasil

    ReplyDelete
  15. BADLEH yang cgu guna pakai ialah belanja aset berbaki debit manakala liabili, ekuiti dan hasil berbaki kredit...
    belian tu belanja.
    ambilan pula mengurangkan ekuiti pemilik..

    ;)

    ReplyDelete
  16. ckgu cmner nk wat lejar tuk kerja kursus taun nie..?

    ReplyDelete
  17. pindahkan daripada buku catatan pertama ke lejar.. ikut klasifikasi akaun..

    Jurnal Am..
    kl dt dalam lejar pun akan dicatat sebelah debit dan sebaliknya bg kredit.

    Buku Tunai..
    kl dt dalam lejar mesti kredit , dan kredit akan dipindahkan ke debit..

    Jurnal Khas
    contoh J. Belian.. belain ialah belanja so akaun belian mesti direkodkan ke debit manakala syarikat di dalam jurnal belian akan direkodkan sebelah kredit..

    ReplyDelete
  18. salam cikgu .sy dh buat senarai pelarasan tpi tak tahu nak buat lejar n jurnal lepas pelarasan tuh . tnjkkn boleh?

    ReplyDelete
  19. salam ..wow !best nya ..sy slalu sangkut bhg buku tunai tuh ...

    ReplyDelete
  20. macam mana nk dapat full mark,,tlong ajar lah saye..:(

    ReplyDelete
  21. salam cikgu.. saya nanak tgk pelarasan y cikgu da buad.. saya ta paham..

    ReplyDelete
  22. salam cikgu ! klau blehkn cikgu bleh x bg contoh akaun kawalan ?

    ReplyDelete
  23. Salam cikgu ! klau blehkn cikgu bleh x bg contoh akaun kawalan .

    ReplyDelete
  24. waw! best ar . insyaAllah sy pon bakal begitu juga . hehe ^^ *perasan je

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Copyright 2013 Reserved to ILoveAkaun l Design by DayangDeno