Skip to main content

Malam Selingkar Kasih 2009

Salam...

Coretan hari yang ke empat di Hospital Putrajaya (wad 2b, bed 3)... masih di tempat yang sama... roomate pun dah bertukar 2 kali... yang kedua ni pun dah balik... dok sorang mlm ni... huhu

hari ni Ilham sekeluarga datang melawat cikgu... alhamdulilla ilham dah beransur pulih... gembira n senang hati tengok ilham seperti dulu... dia pun tertanya2 kenapa cgu kat hospital... soalan yang cgu beri semua dia jawab dengan betul... amin... moga ilham pulih sepenuhnya... cgu yakin ilham mampu hadapi semua ni dengan tabah... kuatkan semangat...

rakan2 guru memang sibuk hari ni... faham... dah biasa setiap tahun macam ni... lagi tertekan bila nazir nak datang observe pulak tu... gud luck kak aini, kak nora, zefry n shahrizan untuk pemantauan esok... pasti berjaya... u all memang hebat...

call petang tadi... tanya khabar... nda pun call gak... tq atas ingatan ini... tak kisah pun kalau tak datang ... no heart feeling... apapun kita saling mengingati... :)

n malam ni yang paling sedih rasanya... tak dapat g dinner f5... dr pagi asyik dpt sms tanya samada cgu g atau tidak... sorry ... cgu masih di wad.. entah sampai bila... hingga saat ini masih lagi terasa kesakitan... dugaan yang terpaksa diharungi... hidup mesti diteruskan...

sedang menaip ni... doktor lak datang... ermmm... doktor kat sini so far semuanya ok... penjelasan yang memang boleh diterima dengan baik... :) cgu terpaksa memberitahu kesakitan yang masih wujud... mungkin kesan ubat or .... kita lihat lepas habis ubat ni... tungguuuuu.... hopefully ok... nanti dapat jumpa semua anak didikku...

pasti rakan2 guru n semua pelajar melaram malam ni... masa ni la nak tengok semua melaram... yg biasa pun pasti cantik n handsome mlm ni... meraikan pelajar2nya... tetapi sejauhmana pelajar2 menghargai gurunya??? satu persoalan... untuk cgu... memang cgu dah nampak anak2 didik cgu menghargai cgu... tqvm.. moga Allah memberi keberkatan kepada semua... "cgu SAYANG kamu"... harap2 dapat la tengok gambar2 masa dinner ni cepat... sapa2 upload la dlm fb ker... hopefully majlis ni berjalan dengan baik dan lancar... tahniah kepada semua yang berjaya dan menerima anugerah... esp Muzakir pelajar terbaik akademik kan... itu je la yg cgu tau... cgu memang yakin kamu memang boleh...

Comments

  1. salam ck..
    terharu bile bace semua bingkisan ckg..
    sy pun bljr akaun tp akaun sy lemah skit
    terharu tgk kasih syg ckg pd muridnye
    dn kasih syg murid pd ckgu nye..
    doakn prinsip akaun sy..
    sy tgh try download soaln dr ckg
    smg ckg cpt smbuh n thniah dpt ank bru,,,

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

AKAUN KAWALAN

1.TUJUAN AKAUN KAWALANa.Memudahkan jabatan kredit memperoleh jumlah baki keseluruhan penghutang dan pemiutang.b.Kesilapan dan kesalahan Imbangan Duga mudah dan cepat dikesan. c.Dapat menentukan ketepatan dan kesahihan catatan di dalam lejar.d.Penipuan atau pemalsuan dapat dikesan dan dicegah.2.AKAUN KAWALAN PENGHUTANG·Akaun Belum Terima / Akaun Kawalan Lejar Jualan / Akaun Pelbagai Penghutang·Menunjukkan jumlah penghutang yang terdapat di dalam Lejar Jualan bagi satu tempoh tertentu.·Format Akaun Kawalan Penghutang(Tambah Hutang) aset tambah (Kurang Hutang) aset kurang Akaun Kawalan PenghutangBaki b/b Jualan (kredit)Bank (cek tak layan)Diskaun diberi (dibatalkan)FaedahAngkutan keluarBaki h/bXXXXXXXXXXXXXXBakib/b (kredit)Bank (Penerimaan)Diskaun diberiPulangan JualanHutang LapukKontra (Pindahan ke LejarBelian)Kontra (Pindahan dari Lejar Belian)Bakih/bXXXXXXXX XX(a)(b)XX
XXX