Skip to main content

Indahnya Kehidupan ini... amin

Salam...

coretan kali ni semasa cgu di dalam wad 2b bed 3 Hospital Putrajaya.. memang bosan.. tp cgu percaya apa yg berlaku semua ada hikmahnya... mmg tarikh ni dah cgu ketahui sejak sebulan yg lepas... itula namanya kebesaran tuhan... operation cgu ditangguhkan... dalam hati ni bercampur-campur perasaan... setuju atau pun tak setuju... gembira sedih... namun selepas penerangan doc cgu kembali tenang dan mula berfikir semula... dan cgu percaya apa pun yg terjadi semua ada sebabnya... cgu terima plan doc dengan hati terbuka... (tapi kekadang tu macam nak lari je... bosan... asyik masuk ubat).. observation for 2 weeks... maknanya cgu dapat jumpa lagi anak2 murid cgu next week... alhamdulillah... selepas itu mungkin kah cgu terpaksa hadapi semula 'operation'??? argk... berserah kepadaNya...

Sebelum....

1. Peperiksaan PMR dah berakhir... happy bdk2 f3... moga impian kita tercapai tahun ni 100% 8a... harapan kalian bertawakkal byk2... memang penat sungguh tahun ni menguruskan PMR... terpaksa buka 3 bilik khas... dan tahun ni gk la ramai pelajar yg sakit.. 4 kes chicken pox/10 kes mata... 1 kes suhu melebihi 37.5... laporan daripada ketua pengawas ... OK!
Tqvm Mas atas bantuan yg diberikan... kalau tak de cgu maslinda huru hara gak rasanya masa cgu tak ada... :(

2. Kedatangan mak arwah Amirul Azuan ke sekolah bersama keluarga.. comel sungguh adik perempuan nya... suasana pilu menyambut kedatangan mereka... kerja cgu selesai setelah menyerahkan semua buku akaun yg berada di simpanan cgu... moga rohnya dirahmati.. hendak menemani sepenuhnya bersama keluarga arwah memang tak dapat coz cgu dah terlalu penat... masa ni hanya tuhan yg tahu diri cgu cam ner... ku kuatkan semangat, fizikal, emosi dan mental untuk harungi hari ini... alfatihah.

3. dapat panggilan daripada kak aini... suruh gak masuk kelas 5b... ermmm ... serius tak larat.. rasa kaki ni terlalu berat nak melangkah.. demi anak didik yang tersayang...cgu gagahkan juga.. terima kasih atas majlis yg dibuat... sungguh bermakna buat cgu... rasa diri ini memang dihargai... keikhlasan nampak di setiap wajah masing2... kalian semua HEBAT... cgu ingat janji kalian... moga berjaya... harapan cgu kalian semua mendapat A+... jangan sedih2 cgu masih ada akan jumpa kalian... kita jumpa minggu depan... insyaallah

hopefully sakit cgu ni beransur baik... semua tu dengan izinNya... doa la untuk cgu... nant cgu boleh ajar kalian n hantar hingga ke pintu dewan peperiksaan... amin...

4. Kes Ilham... alhamdulilla dapat cgu melawat dia setiap hari... sebelum bercuti dia dah pandai salam cgu... paling mengejutkan dan mengembirakan dia telefon cgu hari ini... maknanya dia dah beransur pulih... moga dia dapat ambil SPM tahun ni dengan cemerlang... dia memang seorang yg tabah... cgu puji perangai dia... tak pernah menyusahkan cgu selama di bawah jagaan cgu... harapan cgu mana2 rakan yang ada buat salah mohon kemaafan dan berubah lah... kita tak rasa apa yang dia rasa... kita tengok pun rasa tak sampai hati... nasihat cgu "Jangan Buat Lagi!!!"

Hari ini...

cgu terima panggilan daripada nazir Prinsip Perakaunan En Kamarudin... bukan rezeki cgu... apa boleh buat pemantauan semasa cgu di wad... tak pe la... mgkn ada hikmatnya... huhu

cukup kali ni coretan hari ni... rasa dah mengantuk... tdo dulu... ada masa sambung esok...

Comments

  1. cikgu..
    pe jd kt amirul azuan??
    dy pljr spm kn??
    kalu ckg ad tip tuk akaun..blyh kongsi..

    ckg sy ad mslh skyt..
    sy mnt akaun tp sy ad minx utp..
    kalu sy pergi utp sy x dpt la kejar cite2 sy..
    tp mse dpn lbh terjamin..
    pe pndpt ckg..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

AKAUN KAWALAN

1.TUJUAN AKAUN KAWALANa.Memudahkan jabatan kredit memperoleh jumlah baki keseluruhan penghutang dan pemiutang.b.Kesilapan dan kesalahan Imbangan Duga mudah dan cepat dikesan. c.Dapat menentukan ketepatan dan kesahihan catatan di dalam lejar.d.Penipuan atau pemalsuan dapat dikesan dan dicegah.2.AKAUN KAWALAN PENGHUTANG·Akaun Belum Terima / Akaun Kawalan Lejar Jualan / Akaun Pelbagai Penghutang·Menunjukkan jumlah penghutang yang terdapat di dalam Lejar Jualan bagi satu tempoh tertentu.·Format Akaun Kawalan Penghutang(Tambah Hutang) aset tambah (Kurang Hutang) aset kurang Akaun Kawalan PenghutangBaki b/b Jualan (kredit)Bank (cek tak layan)Diskaun diberi (dibatalkan)FaedahAngkutan keluarBaki h/bXXXXXXXXXXXXXXBakib/b (kredit)Bank (Penerimaan)Diskaun diberiPulangan JualanHutang LapukKontra (Pindahan ke LejarBelian)Kontra (Pindahan dari Lejar Belian)Bakih/bXXXXXXXX XX(a)(b)XX
XXX