Skip to main content

Preview eCeramah 2016 - Titik Pulang Modal

Video pdp & video teknik menjawab Prinsip Perakaunan merangkumi silibus Tingkatan 4 & Tingkatan 5... Lagipun SPM tidak lama lagi..  cepat hubungi Hariss 010 5320 369 melalui WhatsApp & Telegram segera... video 16 jam.... boleh belajar sampai pandai... insya allah.



Bagaimana eCeramah / eTuisyen / eTutor Berfungsi?
Sama konsep sepeti ceramah / tuisyen / tutor berfungsi cuma
dalam bentuk video selama hampir 16 jam (27gb) merangkumi
semua topik yang perlu pelajar kuasai untuk SPM.

Sebarang persoalan tentang Prinsip Perakaunan boleh diajukan kepada penceramah melalui Whatsapp / telegram 010-5320 369 (hanya kepada pembeli berdaftar sahaja) di mana penceramah akan update di dalam blog iloveakaun.com. Walau bagaimana pun penceramah hanya akan menjawab persoalan yang difikirkan bersesuaian dengan sukatan sedia ada.

Sesi Ceramah
Sesi 01_HoB* paling penting 
Sesi 2a_Pelarasan
Sesi 2b_PK Milikan Tunggal
Sesi 2c_PK Perkongsian
Sesi 3a_Kelab dan Persatuan
Sesi 3b_Rekod Tak Lengkap
Sesi 3c_Kos Pengeluaran
Sesi 4a_Pembubaran Perkongsian
Sesi 4b_Syarikat Berhad
Sesi 4c_Penyata Penyesuaian Bank
Sesi 4d_Belanjawan Tunai
Sesi 5a_Titik Pulang Modal
Sesi 5b_Tafsiran Penyata Kewangan
Sesi 5c_Topik-topik Lain

Sesi Teknik Menjawab
01 Ak Kawalan
02 Milikan Tunggal
03 BT BTR
04 SN
05 Persamaan Perakaunan
06 BCP
07 SYKT BHD
08 Pembubaran
09 Penyata Penyesuaian Bank
10 RTL
11 Tafsiran PK
12 Belanjawan
13 Perkongsian
14 TPM
15 Ak Pengeluaran
16 Kelab
*Video & bahan ceramah disediakan dalam bentuk pendrive 32gb (USB3.0). Format video adalah 720p HD MP4



*resolusi sebenar 720p HD (lebih jelas)

Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN ASET Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan. Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Aset Bukan Semasa ( Aset Tetap) Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula. Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan. Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat). 2. Aset Semasa Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan. Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan. Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu. LIABILITI Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan w

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014  Terbaru!!! klik di hyperlink *************************************************************************** salam 1Malaysia, alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya... tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik... ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja... terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :) CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen.. Elemen 1 (pengenalan perniagaan) Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan. Akaun berbentuk T. Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niaga Lajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun) Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu. Akaun terbahagi dua iaitu; Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modal Akaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja). Mengimbang dan Menutup Akaun Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh. Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun. Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi. Tujuan menutup akaun untuk ; memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.

AKAUN KAWALAN

1. TUJUAN AKAUN KAWALAN a. Memudahkan jabatan kredit memperoleh jumlah baki keseluruhan penghutang dan pemiutang. b. Kesilapan dan kesalahan Imbangan Duga mudah dan cepat dikesan. c. Dapat menentukan ketepatan dan kesahihan catatan di dalam lejar. d. Penipuan atau pemalsuan dapat dikesan dan dicegah. 2. AKAUN KAWALAN PENGHUTANG · Akaun Belum Terima / Akaun Kawalan Lejar Jualan / Akaun Pelbagai Penghutang · Menunjukkan jumlah penghutang yang terdapat di dalam Lejar Jualan bagi satu tempoh tertentu. · Format Akaun Kawalan Penghutang (Tambah Hutang) aset tambah (Kurang Hutang) aset kurang Akaun Kawalan Penghutang Baki b/b Jualan (kredit) Bank (cek tak layan) Diskaun diberi (dibatalkan) Faedah Angkutan keluar Baki h/b XX XX XX XX XX XX XX Baki b/b (kredit)

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang, baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe... blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini : Soalan  (wajib di print oleh semua pelajar) Panduan dan Pelaksanaan  (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) ) Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)