Skip to main content

Peluang lagi .. Luasnya Bidang Perakaunan...

Salam kasih sayang...

Satu peluang buat semua yang berminat dan berpotensi dalam bidang perakaunan. Siapa kata bidang perakaunan tidak penting? Cuba belajar dulu baru lah tau di mana pentingnya... 

Apa pun minat kita.. jom belajar ilmu akaun 😘😘😘.. kita mesti tahu apa itu belanja, hasil, aset, liabiliti dan ekuiti.. 


KUALA LUMPUR 21 Julai - Pusat Perakaunan Profesional Malaysia (MyPAC) yakin sasaran meningkatkan jumlah akauntan bertauliah bumiputera sebanyak 18,000 daripada hanya 1,600 orang ketika ini menjelang 2020 mampu dicapai menerusi program intervensi yang dilakukan secara proaktif.


Ketua Pegawai Eksekutif MyPAC, Datuk Zaiton Mohd. Hassan berkata, bagi mencapai hasrat melahirkan lebih ramai akauntan bumiputera bertauliah, MyPAC yang ditubuhkan tahun lalu telah bekerjasama rapat dengan beberapa penyedia perkhidmatan latihan dan rakan teknikal untuk memastikan bahawa ia berjaya mencapai objektif penubuhannya.


Beliau berkata, ketika ini terdapat tiga penyedia perkhidmatan yang memberikan latihan kepada mereka yang berminat untuk mengambil kursus perakaunan profesional Akauntan Bertauliah Berkanun (ACCA) iaitu pusat akauntan profesional (iPAC) di bawah kendalian UiTM Holdings Bhd., Universiti Tun Abdul Razak (UNITAR) Academy dan BPP Professional Education.


Menurut beliau, iPAC telah menerima kira-kira 352 pendaftaran bagi pelajar lepasan SPM yang berminat untuk menyambung pengajian dalam bidang perakaunan.


“Jumlah ini dilihat agak tinggi berbanding tahun lalu dan ini adalah hasil usaha warga kerja MyPAC yang bertungkus-lumus memberi maklumat dan pendedahan kepada murid-murid sekolah serta ibu bapa tentang prospek pekerjaan dalam bidang ini,” katanya kepada Utusan Malaysia di sini baru-baru ini.


Oktober tahun lalu, bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Abdul Wahid Omar berkata, hanya lapan peratus daripada kira-kira 32,000 akauntan bertauliah di negara ini terdiri daripada bumiputera dan angka itu diakui kerajaan sebagai amat membimbangkan kerana tidak mencerminkan komposisi kaum di Malaysia.


Oleh itu, lebih banyak pendedahan perlu diberikan kepada penuntut bumiputera dalam jurusan perakaunan bagi menggalakkan mereka menceburi profesion tersebut pada masa depan.


Beliau berkata, ini selaras dengan agenda pembangunan bumiputera dan matlamat kerajaan yang menyasarkan untuk meningkatkan jumlah akauntan profesional bumiputera kepada 18,000 orang menjelang tahun 2020.


Justeru katanya, MyPAC menerusi program intervensi yang akan dilakukan secara proaktif berperanan meningkatkan jumlah akauntan bertauliah bumiputera, sekali gus mencapai jumlah akauntan bertauliah dalam negara sebanyak 60,000 pada 2020.


Tambah Zaiton, banyak faktor yang menyebabkan kurangnya penglibatan bumiputera dalam bidang perakaunan, antaranya tahap pendedahan rendah, selain jurusan ini memerlukan pengetahuan tinggi dalam pengurusan nombor dan kefasihan berbahasa Inggeris.


Disebabkan faktor itu ujar beliau, ramai penuntut bumiputera kurang berminat menceburi bidang perakaunan sedangkan akauntan merupakan profesion yang akan mendapat permintaan tinggi pada masa depan.


- See more at: http://m.utusan.com.my/bisnes/ekonomi/sasar-18-000-akauntan-bertauliah-bumiputera-1.356302#sthash.Oz8HAaPn.dpuf

Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu