Skip to main content

PERMOHONAN SIJIL LCCI SPM 2015

Salam kasih sayang...

dah 5 hari berlalu keputusan SPM dikeluarkan... alhamdulillah berakhir sudah untuk tahun 2015... Tahniah buat semua anak2 didik cgu yang berjaya dan layak mendapat sijil SPM 2015. Buat yang gagal teruskan usaha... dan yakin ada hikmahnya. Gagal hari ini bukannya akan gagal selamanya kan..

Alhamdulillah tahun ni Prinsip Perakaunan SPM meningkat peringkat kebangsaan. Tahniah buat semua yang terlibat... bagi mereka yang berjaya cuba tengok slip keputusan SPM tu... ada tak ditulis 3756 (LCCI) - 1 ... kalau ada maknanya, layak mohon Sijil LCCI...



lihat contoh slip di atas... 

ada 2 keistimewaan siapa yang ambil Prinsip Perakaunan SPM...
1. Layak memohon Sijil LCCI
2. Layak mendapat pengecualian ACCA-CAT-FA1.

Istimewa sangat ke kedua2 ni? kl tanya cgu... YA! 
bersyukur ... ambil satu subjek dapat result blh dapat lagi satu sijil selain SPM... dah jimat kos.. kl tak nak ambil buat sijil tu pun kena byr melebihi daripada harga nak bayar sijil tu... ada yang bagitau cgu, sijil lcci ni mmg ada gunanya sbb bila mohon kerja ada syarikat yang minta sijil ni.. bila ada dapat kerja bila tak de tak dapat kerja. 

Pengecualian FA1 tu kalau sambung dengan ACCA ... mmg dapat la pengecualian CAT-FA1.. dah jimat masa dan kos juga tu... untung nya anak2 generasi sekarang... belajar sungguh2 boleh dapat dua sijil dan pengecualian lagi... masa zaman cgu tak de pun ni semua... bersyukur lah... POSITIF!

Macamana nak mohon Sijil LCCI SPM 2015?

ada 2 cara ... manual atau online

Manual
Isi borang dan fotostat salinan slip kptsn dan IC hantar ke LCCI ... Bayaran RM26.50 beli wang pos.

LCCI International Qualifications (M) Sdn. Bhd.
Level 1, Tower 2A, Avenue 5, Bangsar South, No 8, Jalan Kerinchi, 59200 Kuala Lumpur, Malaysia.

Online
2. Ikut je langkah satu per satu ... pastikan dah scan dulu slip keputusan SPM dan IC... 
3. Bayaran pula blh dibuat menggunakan kad kredit/debit, online banking dan eWallet.


Cgu percaya semua boleh buat secara online kan... mudah je... yang penting sediakan dulu apa yang diperlukan ... bayaran online lebih sikit ... RM28.57... pasal bayaran ni cgu No Komen la ya. 


Bila tarikh tutup ni? .... 31 OKTOBER 2016 
Tapi..... Sesiapa yang mohon SEBELUM 30 APRIL 2016 ... Sijil akan diterima selepas OKTOBER 2016... ambil di sekolah masing2.

Jika ... mohon SELEPAS 30 APRIL 2016, sijil akan diterima selepas JANUARI 2017.

Apa2 nak tau lebih lanjut .... kat sini semua ada... :)
MALAYSIA: SPM Double Certification ... 
SPM Principles of Accounting Double Certification

Ok tu je ... harap2 info ini membantu kepada yang nak mohon Sijil LCCI... 







Comments

  1. salam nak tnya...kalau LCCI kita gred 2 blh mohon ke?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum cikgu,result & ic yg scan tu photostate ke atau original

    ReplyDelete
  3. Salam cikgu,saya nk mohon sijil lcci online. Scan slip keputusan spm dan ic tu dia ada ckp ke bila or mcm mana?

    ReplyDelete
  4. assalam cg...nk tya kalu sijil nye dpt 3756(LCCI) - 3 layak ke memohon??

    ReplyDelete
  5. Salam ckgu, kalau nak bayar manual, borang nak dapat kat mana? TQ

    ReplyDelete
  6. Salam..sye nk tnye...pengecualian acca ape maksudnye ye?? Adekah ia memberi kesan kepada pengambilan diploma?? Ape kesannye?? Mohon pencerahan..terima kasih

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu