Wednesday, December 2, 2009

Soalan Sebenar Prinsip Perakaunan SPM 2009

salam...



seharian cgu cuba melihat semula soalan tahun ini... alhamdulilla semuanya dah berakhir... sekarang masa untuk bertawakkal... doa banyak2...



komen cgu... soalan tahun ni memang dah diduga... kl ikutkan soalan percubaan banyak membantu bagi persediaan SPM 2009... target mengena ... negeri Putrajaya... bila tengok semula memang tajuk bab yang sama... cuma bentuk soalan yang berbeza...



soalan 1 : dokumen dah lama menjalankan perniagaan... soalan yang paling mudah... banyak latihan pasti dapat jawab dengan baik... imbang tak imbang belakang cerita... yang penting buat sampai imbangan duga...



soalan 2 : penyata kewangan milikan tunggal... memang dah diduga... ramai yang kata susah... seperti mana yang cgu dh bgtau... jangan terkejut dengan perubahan soalan... apa yg diminta adalah sama... yang dikatakan soalan ini susah sebenarnya hanyalah butiran yang digunakan... sekiranya kita faham butiran tersebut ianya tidak menjadi masalah... cgu yakin u all dapat menyelongkar markah daripada soalan ini... jangan putus asa... teruskan tawakkal...



soalan 3 : pembubaran perkongsian... rasanya ramai pelajar seronok bab ni keluar... esp my students... memang nak sangat keluar...



soalan 4 : titik pulang modal... lakaran graf seperti yang dijangka... trial terengganu... soalan yang biasa...


soalan 5 : penyata penyesuaian bank... ok gak... tp mgkin ramai pelajar yg suka bukan bentuk ayat... so dikatakan juga soalan ini sukar kerana bentuk ayat... tp bl cgu tengok semula ini lah soalan yang paling mudah... jawapan dah ada cuma kita kena selongkar sehingga dapat jawapan yang sama...



soalan 6 : pelarasan susut nilai... soalan mudah... cuma agak leceh skit kl nk jawab coz ada 2 jenis kenderaan... kena berhati2...

harapan cgu moga semua berdoa banyak2 supaya usaha yang kita dah buat selama dua tahun belajar mata pelajaran ini berbaloi dengan pencapaian yang cemerlang... amin

7 comments:

  1. assalamualikum cikgu..saya nih slah seorg pengkut ttp blog cikgu...dan sy bertanya pd cikgu narzuki tnntg butir mesin trsbut..mnrut cg narzuki,item tersebut perlu dimasukkan sbgai kos tetap..ttp mngikut lthn yg sy telah buat,jwpnnya,aset bukan semasa bukan kos tetap..berikut jwpn cg narzuki
    ya, maklumat tersebut telah dinyatakan dengan jelas ANGGARAN KOS bagi pengeluaran ... bukannya NILAI MESIN tersebut.... kos di situ bermaksud kos yang terlibat dengan mesin seperti kos penyelenggaraan mesin tersebut.. ..... ini kerana nilai aset mesin tersebut biasanya bernilai puluhan ribu ringgit.

    Kena baca dan faham maklumat yang diberikan betul2.

    mohon cg komen..salam

    ReplyDelete
  2. salam...

    cgu pun terlepas pandang soalan tersebut... ada dinyatakan anggaran kos dan hasil...so mesin pembancuh adalah kos tetap... namun sekiranya tiada dinyatakan aggaran kos untuk pengeluaran ianya jatuh sebagai aset bukan semasa dan bukannya kos tetap...

    harap maklum

    ReplyDelete
  3. salam
    cikgu,sy buat ianya sbgai bukan kos tetap..kalau mcm tu,adakah sy akn hilang semua mrkh?trmsuk graf?

    ReplyDelete
  4. salam ziarah, jika mahu mengetahui rahsia melayu, islam dan kebangkitan akhir zaman sila mengunjungi www.nusanaga.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. m.d.f.z, markah tetap akan dapat cuma tak dapat markah penuh...

    ReplyDelete
  6. slm cikgu,

    sy nk tny belanja am 2 pe? format penyata pendapatan column RM 2 ada brp sbnrnya?

    ReplyDelete
  7. Salam Cg Sila....
    Agak-agak apala soalan spot SPM tahun ni? Bab pengeluaran ada keluar tak agaknya?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...