Skip to main content

Keputusan SPM 2009

salam...

hari ni SPM diumumkan... alhamdulillah... anak didik cgu semuanya lulus...

Prinsip Perakaunan ada penurunan berbanding dengan tahun lepas... Gred Purata 1.50.... apapun cgu bersyukur semuanya berjaya... cgu terima keputusan ini dengan hati yang terbuka.... mungkin ada hikmat di sebalik keputusan ini... :)

Tahniah kepada semua pelajar 5B... kejayaan milik semua... kalau berusaha dan bertawakkal mesti berjaya... 21 orang 1A, 3 orang 2A, 2 orang 3B, seorang 4B dan seorang 5C... kepada yang tidak mendapat A... jangan putus asa... mungkin ada hikmat di sebalik keputusan ni... bagi diri cgu kalian dah buat yang terbaik... cgu nampak kesungguhan kalian semasa menjawab latihan yang diberi...

cgu sendiri terfikir apa kesilapan cgu... cgu gagal kali ni untuk mendapatkan 100% 1A... rasa bersalah terlepas pandang semua ni... cgu selalu berpegang pada kata...."guru bertanggungjawab atas kegagalan pelajar"... maknanya ada kekurangan yang perlu cgu tambah... cabaran dan dugaan yang harus ditempuhi dengan tabah....

walau bagaimanapun cgu bersyukur kerana beberapa orang anak didik cgu berminat untuk terus menyambung pengajian dalam perakaunan... tahniah cgu ucapkan... nasihat cgu jangan putus asa... teruskan perjuangan hingga tamat...

cgu doakan kejayaan kalian....

amin...


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Comments

  1. Sekalung tahniah saya ucapkan kepada Cg Sila kerana berjaya membimbing anak didik Cikgu sehingga prestasi yang cemerlang itu.

    Jutaan tahniah kepada pelajar-pelajar anak didik Cg Sila kerana cemerlang dalam Prinsip Perakaunan SPM 2008. Anda masih beruntung kerana mendapat perhatian sepenuhnya dari Cg Sila seorang demi seorang.

    ReplyDelete
  2. salam, cgu..

    Pd pndpt saya, cgu x gagal dlm mndidik kami semua...

    Sy rasa disebabkan kelemahan kami, barulah tdpt kekurangan pd result kami pelajar 5b...

    Bagaimanapun, sy tau cgu dah berikan yg t'baik utk kami...jd, cgu x perlu rsa b'slh ataupun gagal dlm mndidik kami...spt kata cgu, ada hikmah disebalik semua ni...

    Bg sy, mmg beruntung sbb dpt blaja prinsip akaun dgn cgu sbb ia dah buka satu pintu utk sy peroleh biasiswa...

    Jd, jutaan terima kasih sy ucapkan pd cgu...
    Bg mewakili pelajar 5 B juga, sy nk ucapkan berbanyak terima kasih pd cgu atas ilmu yg cgu dah ajar pd kami...

    Terima kasih byk2 atas sgala yg cgu dah lakukan utk kami

    Semoga cgu ceria selalu & mudah2an keputusan spm yg mndtg akan membuahkan 100% A1...INSYA ALLAH...

    ReplyDelete
  3. What nobler employment, or more valuable to the state,
    than that of the man who instructs the rising generation.
    -Marcus Tullius Cicero

    Tahniah atas kejayaan ckg mendidik pelajar. Segala tunjuk ajar amat saya hargai dan masih saya amalkan sehingga sekarang.

    ReplyDelete
  4. bertuahnya anak2 murid ckgu mdpt ckgu spt ckgu ni.. Alhamdulillah krn blog ckgu sya mndpt info mengenai sijil LCCI.. apaun sya ucpkan berjuta2an trima kasih..

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

AKAUN KAWALAN

1.TUJUAN AKAUN KAWALANa.Memudahkan jabatan kredit memperoleh jumlah baki keseluruhan penghutang dan pemiutang.b.Kesilapan dan kesalahan Imbangan Duga mudah dan cepat dikesan. c.Dapat menentukan ketepatan dan kesahihan catatan di dalam lejar.d.Penipuan atau pemalsuan dapat dikesan dan dicegah.2.AKAUN KAWALAN PENGHUTANG·Akaun Belum Terima / Akaun Kawalan Lejar Jualan / Akaun Pelbagai Penghutang·Menunjukkan jumlah penghutang yang terdapat di dalam Lejar Jualan bagi satu tempoh tertentu.·Format Akaun Kawalan Penghutang(Tambah Hutang) aset tambah (Kurang Hutang) aset kurang Akaun Kawalan PenghutangBaki b/b Jualan (kredit)Bank (cek tak layan)Diskaun diberi (dibatalkan)FaedahAngkutan keluarBaki h/bXXXXXXXXXXXXXXBakib/b (kredit)Bank (Penerimaan)Diskaun diberiPulangan JualanHutang LapukKontra (Pindahan ke LejarBelian)Kontra (Pindahan dari Lejar Belian)Bakih/bXXXXXXXX XX(a)(b)XX
XXX