Skip to main content

TUGAS-TUGAS KHAS

Salam,

Mgu ni cikgu banyak bersama dengan pelajar Tingkatan 3.. Mgu exam trial ke-2.. 15 - 19 September 2008... Good luck anak2 didik ku... cikgu ajar Kemahiran Hidup merangkap sup PMR... lepas ni cikgu akan upload pula nota2 kemahiran hidup... tunggu ye...

Semalam seharian di sekolah, kelas akaun dah mula dengan latih tubi... masih banyak yang perlu dibincangkan... ckgu masih tidak puas hati dengan pencapaian beberapa orang pelajar... di harap nama2 yang ckgu kerap sebut di dalam kelas dapat berjumpa ckgu sebelum terlambat...

13.09.08 :
Kelas ICU yang pertama... Pembelajaran fokus kepada soalan dokumen dan penyata kewangan... cikgu dah kenalpasti beberapa orang pelajar yang masih lemah...
program tutor dan tutee (khusus untuk soalan dokumen)... sokongan daripada semua pelajar 5b... tutor dapat membantu tutee...
Tutor blh dapatkan soalan2 daripada ckgu...

Tutor Tutee
Rasyid : Zamri
Kamal : Izzul
Afiq : Iqbal
KN : Haziq
Farid : Amirulamin
Rosman : Izzat
Nizam : Kushairi
Azman : Fahmi
Arif : Syamil
Shukri : Kamal Ezral

Moga semua tutor dapat membantu tutee masing2...Ingat; jika tutee kita berjaya maknanya kita juga berjaya membimbing mereka... biar kita sama2 berjaya...

Matlamat impian harapan 100% 1A GP1.00... Impian tidak akan jadi kenyataan tanpa bantuan kalian semua.... tq

Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN ASET Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan. Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Aset Bukan Semasa ( Aset Tetap) Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula. Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan. Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat). 2. Aset Semasa Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan. Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan. Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu. LIABILITI Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan w

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014  Terbaru!!! klik di hyperlink *************************************************************************** salam 1Malaysia, alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya... tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik... ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja... terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :) CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen.. Elemen 1 (pengenalan perniagaan) Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan. Akaun berbentuk T. Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niaga Lajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun) Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu. Akaun terbahagi dua iaitu; Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modal Akaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja). Mengimbang dan Menutup Akaun Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh. Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun. Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi. Tujuan menutup akaun untuk ; memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.

AKAUN KAWALAN

1. TUJUAN AKAUN KAWALAN a. Memudahkan jabatan kredit memperoleh jumlah baki keseluruhan penghutang dan pemiutang. b. Kesilapan dan kesalahan Imbangan Duga mudah dan cepat dikesan. c. Dapat menentukan ketepatan dan kesahihan catatan di dalam lejar. d. Penipuan atau pemalsuan dapat dikesan dan dicegah. 2. AKAUN KAWALAN PENGHUTANG · Akaun Belum Terima / Akaun Kawalan Lejar Jualan / Akaun Pelbagai Penghutang · Menunjukkan jumlah penghutang yang terdapat di dalam Lejar Jualan bagi satu tempoh tertentu. · Format Akaun Kawalan Penghutang (Tambah Hutang) aset tambah (Kurang Hutang) aset kurang Akaun Kawalan Penghutang Baki b/b Jualan (kredit) Bank (cek tak layan) Diskaun diberi (dibatalkan) Faedah Angkutan keluar Baki h/b XX XX XX XX XX XX XX Baki b/b (kredit)

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang, baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe... blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini : Soalan  (wajib di print oleh semua pelajar) Panduan dan Pelaksanaan  (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) ) Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)