Skip to main content

Coretan Hati ... UPSR 2016



Assalamualaikum dan salam kasih sayang buat sahabat semua..

--------------------------------------------

"Kami tidak bersedia 100% daripada segi fizikal dan mental sebenarnya. Kami tidak jelas 100% berkaitan dengan KSSR. Dengan kata lain kami memang tidak bersedia dalam semuanya. " Sebab itu kami juga tercuit hati.. anak yang baru 12 tahun dah rasa kecewa. Bukan kami sahaja rasanya ramai ibubapa di luar sana seperti kami. Bukan kami tidak menerima tetapi adalah tidak logik headcount yang dibuat selama ini biasanya tidak jauh beza tetapi hari ini memberikan maksud yang berbeza. Jauh perbezaannya. Semuanya adalah PBS. 
... cerita di hari selepas pengumuman UPSR 2016. 
----------------------------------------------

3 hari dah berlalu selepas keputusan UPSR diumumkan. Alhamdulillah hari ini lebih baik dari hari sebelumnya. Sekadar perkongsian satu pengalaman yang Allah beri kpd kami sekeluarga. Betul dan benar.. sejauh mana yang kita harapkan setinggi langit yang kita impikan sebesar mana yang kita usahakan.. kalau Allah nak beri Dia tetap akan beri. Sejauh mana kita percaya dengan Rukun Iman yg ke 6..percaya dgn qada dan qadar. Indahnya pengalaman ini..

Memang A bukanlah segalanya.. tapi tipulah kalau hati ni tak tercuit bila melihat apa yg berlaku depan mata. POSITIF macamana sekalipun la diri kita tetap akan terasa bila lihat anak sendiri terdiam tanpa berkata apa2 hanya nmpk air mata yang mengalir. Jarang sangat tengok anak bujang seorang ni menangis. Memang pagi tu nak ambil keputusan kami lihat dia sangat berkeyakinan. Penerapan positif dalam diri sentiasa apa yang diingini tercapai.. sentiasa buat apa yang 'Pak Anjang' selalu sarankan. TAPI gagalnya diri bila sehelai kertas yang dia dapat terus berubah segalanya... 

Walaupun kami pujuk dia tetap sama. Dalam diri dia menebal dengan impian nak bersekolah di SAS. Kami nampak usahanya. Prestasi sentiasa meningkat. Itulah cita-cita dia sejak kecil. Kami hanya menggalakkan sahaja apa yg dia nak. Hakikatnya aku mmg sedih bila suara yang pertama dia keluarkan 'mama, hakim tak dapat masuk SAS'.. tapi aku tahan sebab aku tak nak dia tengok mama nya menangis. Aku kena kuat begitu juga suami. Kami dah tau keputusannya sebelum tu lagi.. kami redha. Mungkin ada hikmah di sebaliknya. 

Guru besar dan gurunya yang lain macam tak percaya ini keputusan yang dia dapat. Puas memujuk dia. Sekejap ok sekejap tidak. Kami faham apa yang dia rasa. Cuma kami kena terus  yakinkan diri dia. 

Secara peribadi aku faham apa yang berlaku.. KSSR.. 4 komponen yg diambilkira bukan sekadar UPSR (Pentaksiran Pusat). Sebab aku seorang guru tetapi suami faham dengan erti kata yang lain. Pandangan dari sudut seorang bapa. Mmg berbeza. Bermacam2 bermain dalam kepala. Aku tau dia sedih bila melihat harapan anak hancur dan dalam masa sama dia tidak jelas apa yg dimaksudkan dgn KSSR sebenarnya. Inilah tahun pertama.. anak kita yang lahir tahun 2004. Bukan mudah nak menerima perubahan tetapi kita terpaksa menerimanya.. sebab tu aku kata inilah pengalaman dengan kejutan.

Bila dapat tau gred yang sangat tinggi menjadi ukuran.. anak hanya cakap 'unfair'... tapi itulah kenyataannya.. nak komen pun tak guna. hakikatnya kami tidak bersedia 100% ke arah itu. Memang headcount selalu tak pernah tipu jika kita nampak ada momentum. Itu yang selalu aku buat sbg ukuran. Tapi nampaknya headcount sebaliknya. Aku pelik juga. Tapi bila dapat tau pasal gred ni mmg la ada kebenarannya headcount tidak terpakai. 😬

Apapun Ya Allah, aku bersyukur kepadaMu.. dalam masa yang singkat anak lebih tenang sekarang.. sudah boleh menerima ke mana pun yang ditawarkan ke SMK PP11(1). Jika sebelum ini minta aku merayu dan pelbagai apa jua yang boleh dibuat utk masuk SAS. Daddynya juga... bertambah2 sedih aku.. umpamanya seperti gagalnya seorang ibu mendidik anaknya sendiri dalam masa yang sama aku seorang guru cemerlang dan terbilang la kononnya yang asyik berkorban untuk SAS. Hanya Allah aku berserah. Moga pengalaman ini memberi aku kekuatan utk aku terus berfikiran positif pada masa akan datang. 

Terima kasih buat rakan2 seperjuangan SAS yang sentiasa memberi sokongan dan kekuatan kepada aku untuk aku terus berpijak di bumi yang nyata. Aku suami dan kami sudah rasional semula. Bila lihat anak dah kembali ceria (ni pun sedang bertanding di World of Robotic National Championship .. second round).. sambil tunggu aku pun mula menulis.. 😉


Sahabat semua, tengok lah video penjelasan Datin Nawal berkaitan dgn UPSR. Cuba fahaminya dengan baik. Terima dengan hati terbuka dengan perubahan ini. Sekurang-kurangnya bersedia 100% dengan lebih awal apa yang akan berlaku. Lihat satu keluarga bersama dengan anak2 yang lahir selepas tahun 2004. Biar bersedia dari segi fizikal dan mental. Sistem pendidikan dah tak sama macam kita dulu. Cari ilmu bukan kerana A tetapi cari lah ilmu kerana ilmunya inshaallah A pasti akan hadir bersama2... ☺️☺️☺️

Doa mama buat Hakim dan Husna... Moga anak2 mama berjaya dunia akhirat.. tahu membezakan yang baik dan sebaliknya.. jadi anak yang soleh. Seorang muslim dan muslimah yang pandai menjaga diri dan iman. Ingat Allah selalu. Solat sentiasa. Baca alquran sentiasa. Inshaallah .. kita kuat di mana jua kita berada. Mama Daddy sayang Hakim dan Husna sampai bila2... 😘😘😘

Tengok ya rakan2..



Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu