Friday, January 1, 2016

Good Bye 2015 ... Welcome 2016 !!!

assalamualaikum dan Salam kasih sayang...

buat semua keluarga, sahabat handai, anak didik dan yang mengenali diri ini...
alhamdulillah .... berakhir 2015 dengan pelbagai kisah gembira, duka, tawa dan riang..
ada beberapa yang cgu nak kongsikan di sini...

kisah 1 - "-12kg"
apa tu? bermula akhir tahun 2014... nekad nak turunkan berat badan.. penat beli ubat kurus sana sini tapi hasilnya sama je... mgkn salah diri sendiri yang tidak berdisiplin. akhirnya hujung tahun, awal Dis 2014 mulakan azam baru... sbb dah tak larat rasa badan terlalu berat...  cgu berjaya lakukan dengan pengurangan 12kg (terkini pada tarikh ini) ... alhamdulillah sakit yang ditanggung makin berkurangan... kl tgk mmg la x nmpk kurus sangat tp badan ni blh rasa lebih ringan, longgar2 dan rasa seronok.. yg penting sihat.. itu yg cgu nak. Allah izinkannya... 
Ramai yang tertanya apa yang cgu buat... cgu kongsikan apa yg dibuat...

2 minggu pertama (Dis 2014) x silap cgu hingga krismas... mmg tak makan nasi langsung... ikut Diet Atkin betul2.. mmg hari pertama dan kedua... tak tau la nk kata.. tapi kuatkan semangat.. gagahkan juga sebab mrHubby dan anak2 mmg sokong 100%.. alhamdulillah berjaya...

selepas 2 minggu tu... bincang dgn mrHubby nak buat yang sama atau sebaliknya... baca blog sana sini pasal nak turunkan berat ni... akhirnya putuskan tak nak makan nasi langsung... YES! berjaya mmg tak makan nasi tapi makan karbo yang lain dengan kadar minima... berjaya sehingga bulan Ogos 2015... 

Selepas bulan Ogos 2015... berani makan nasi tapi beras Basmathi King je sbb kanji xde kan... sampaila hari ini... itu pun pada awalnya makan hanya sekali sehari... lepas terjumpa satu artikel nak kurus makan je nasi... belajar sesuatu daripada situ... follow je apa yang ditulis tu.. mmg betul... alhamdulillah .. berjaya...

bagi cgu x kisahla turun berapa kg sekali pun yang penting rasa badan sedap.. sihat .. itu yang penting dan seronok nak jalani kehidupan seharian dari sehari ke sehari... mmg terkejut bila timbang turun sikit demi sikit... 

sangat terkejut bila cuti sekolah ni cgu sakit... mendadak turun hingga 4 kg... Allah uji lagi sekali ... alhamdulillah berbekalkan ilmu minda yang ada... cuba mempositifkan diri dari hari ke hari ... alhamdulillah kini pulih untuk memulakan kehidupan 2016 dengan ceria bahagia dan gembira... 

Harap rakan-rakan yang bertanya ... puas hati dengan jawapan cgu ni... macamana boleh turunkan berat badan 12kg.. makan setahun tu... sabar lah... mmg lama sebabnya lemak tepu tu banyak sangat dah... cgu syukur sangat.. sekurang2nya turun gak... sebelum ni nak turun 5kg pun susah... 

Azam 2016 .. nak turun lagi dapatkan berat badan yang ideal ... ??? 

kisah 2 - sakit lagi....



sentiasa diberi ujian... cgu yakin dan percaya ada hikmah disebalik semua ni... memang serah bulat2 kepada Dia... ada kawan kata sebab cuti tak keje sebab tu sakit.. sebabnya kalau keje cgu mmg sihat je... hahahaha... yo la tu.. 

apapun terima kasih kepada Dr Sofea... Klinik Sofea di Puchong Utama... mmg best rawatan yang diberi ... 3 tahun lebih menderita gak sakit ni alhamdulillah baik dah... moga Allah izinkan untuk sembuh sepenuhnya... 
agar 2016 lebih sihat ceria gembira dan bahagia.... 

2 kisah je la... cerita 2015 mmg banyak ... kl citer mmg berjela2... tak pe la ... dua ni je la yang memberikan memori terindah buat cgu...

buat semua ... 
moga tahun 2016 ... memberikan satu semangat baru untuk kita semua terus berjaya dunia dan akhirat ... 

* tahun ni nak mulakan 'berblog' semula... celotehnya bermula di sini hari ini... doakan ya ... ameen


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...