Skip to main content

Sambutan Maulidur Rasul SAS 2015


Kasihkan Rasulullah membawa ke syurga... Muaz Hassan Ad-Dimasyqu

Alhamdulillah hari ini diberi kesempatan lagi utk cgu menghadiri majlis ilmu agama yg dianjurkan oleh sekolah. Pengisian rohani... 💕💕💕

Nak tunjukkan rasa cinta kepada Rasullullah... 
"org yg bukan islam membuat kajian tentang peribadi Rasullullah dan kehidupannya. tetapi malangnya umat islam sendiri yg tidak mengenali sirah nabi bahkan ada kalangan mereka yang meremehkan sunnah baginda dan meninggalkannya... fikir2kan lah..

mengapa menyambut Maulidur Rasul???
1. taqlid/ikutan
2. adat melayu
3. cintakan rasul

adakah kita benar2 menjadi umat Nabi?
siapakah idola kita????
adakah sunnah nabi sudah dilaksanakan di dalam kehidupan kita seharian?

terkesima .. blh dihitung dgn jari.. masih ada yg kosong.. moga selepas ini akan jadi lebih baik.. 😭😭😭

buat amalan disukai nabi... jaga pelihara dan raikan anak yatim, beri makan org yg susah, bantu org kesempitan, sampaikan hajat muslimin, menasihati org yg lupa, hindari perkara yg nabi benci-syirik, menentang sunnahnya, berbohong atas namanya.

berdoa
mendampingi penggantinya
menyampaikan dari nabi kepada orang lain

Jadikan lah Nabi saw sebagai idola kita.. 

nabi tidak pernah makan yg disembelih oleh org kafir... 
nabi tidak pernah minum arak
nabi tidak pernah berbohong, berkata kasar dan bercakap yg tidak elok





terbaik .... 

Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN ASET Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan. Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Aset Bukan Semasa ( Aset Tetap) Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula. Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan. Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat). 2. Aset Semasa Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan. Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan. Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu. LIABILITI Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan w

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014  Terbaru!!! klik di hyperlink *************************************************************************** salam 1Malaysia, alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya... tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik... ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja... terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :) CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen.. Elemen 1 (pengenalan perniagaan) Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan. Akaun berbentuk T. Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niaga Lajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun) Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu. Akaun terbahagi dua iaitu; Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modal Akaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja). Mengimbang dan Menutup Akaun Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh. Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun. Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi. Tujuan menutup akaun untuk ; memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.

AKAUN KAWALAN

1. TUJUAN AKAUN KAWALAN a. Memudahkan jabatan kredit memperoleh jumlah baki keseluruhan penghutang dan pemiutang. b. Kesilapan dan kesalahan Imbangan Duga mudah dan cepat dikesan. c. Dapat menentukan ketepatan dan kesahihan catatan di dalam lejar. d. Penipuan atau pemalsuan dapat dikesan dan dicegah. 2. AKAUN KAWALAN PENGHUTANG · Akaun Belum Terima / Akaun Kawalan Lejar Jualan / Akaun Pelbagai Penghutang · Menunjukkan jumlah penghutang yang terdapat di dalam Lejar Jualan bagi satu tempoh tertentu. · Format Akaun Kawalan Penghutang (Tambah Hutang) aset tambah (Kurang Hutang) aset kurang Akaun Kawalan Penghutang Baki b/b Jualan (kredit) Bank (cek tak layan) Diskaun diberi (dibatalkan) Faedah Angkutan keluar Baki h/b XX XX XX XX XX XX XX Baki b/b (kredit)

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang, baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe... blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini : Soalan  (wajib di print oleh semua pelajar) Panduan dan Pelaksanaan  (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) ) Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)