Skip to main content

Siapa LO? & Tugas

Siapa LO? & Tugas
oleh Pn Masariah Mispari
Sekolah Sultan Alam Shah
22 Oktober 2010
11.50am

Definisi Pegawai Perhubungan (LO)
seseorang yang bertanggungjawab untuk mengiringi dan melayan tetaku bermula ketibaan hingga selesai.
tugas hakiki
1. mengiringi tetamu jemputan
skop lawatan : mula hingga blik
skop program : rasmi dan peribadi
skop masa : everytime & fulltime

2. menolong, membantu & memastikan
bagasi : beg, barang2
protokol : karpet
kenderaan :
penginapan
keselamatan

3. menjadi DUTA organisasi
utamakan hubungan 
utamakan diplomasi & layanan
promosikan organisasi : sekolah dan semua perkara
promosi kepentingan bersama


4. menyediakan / mendapatkan maklumat program
nama program, masa, tempat
etika berpakaian
kedudukan protokol - kanan ke depan selangkah
peranan yang dimainkan
penggilan hormat 'salutation'
maklumat tetamu lain/VIP

5 Membantu hal peribasi
1. Berpesonaliti menarik
segak dan berpesonaliti
berpakaian kemas & menarik
berwatak ceria dan bersemangat
berkeyakinan
sentiasa cool & berbudi bahasa
sentiasa sedia menolong

2. berpengetahuan & ketrampilan protokol
majlis, atur cara, fungsi
pengetahuan am/umum
tempat yang akan dilawati
tokoh yang akan ditemui
organisasi tetamu
organisasi sendiri

3. komited
penuh tanggungjawab
seronok bekerja
ikhlas membantu
betul-betul bersedia

4. tidak mengira masa & tempat
tidak mengira masa kerja
berkeupayaan mendapat informasi dengan cepat
sentiasa update program

5. Mahir Berkomunikasi
guna bahasa yang mudah difahami
penghormatan yang sesuai
ketrampilan komunikasi
sesuai dengan topik, suasana & tempat
ada power dalam komunikasi

6. lolasi yang perlu diketahui
laluan protokol
kenderaan
hotel'
tempat
jenis

PERSEDIAAN SEBAGAI LO
dapatkan semua maklumat yang perlu
pastikan semua maklumat betul dan terkini
hadir semua taklimat, latihan dan raptai
menyelidik dan mengenal pasti lokasi
persediaan & penampilan diri
persediaan mental & fizikal
maklumat rakan setugas
Persediaan ketibaan
mengenalpasti exco pengiring 
mengenalpasti rakan kumpulan

ketibaan
masa tiba
laluan utama VIP
hal keselamatan

Kepulangan
hadiah/cenderamata/bawakan
mengiringi VIP ke pintu
Pantang LArang
elakkan situasi yang tidak memuaskan kpd tetamu
elakkan memandang rendah kepada tetamu
elakkan berkata saya tidak tahu
elakkan mengeluarkan kenyataan peribadi
elakkan memberi jawapan secara rambang
elakkan isu sensitif

cabaran utama
tetamu tidak menepati masa
perubahan sering kali berlaku
sukar mendapat kerjasama tetamu
VVIP bertaraf tinggi
short

RUMUSAN
mesti benar2 bersedia
tahu peranan sebenar
kepentingan sikap diplomasi
elelmen masa terlalu kritikal
masalah utama 
musuh utama majlis
mesti ada kesabaran dan keikhlasan
the power of communication amat perlu


Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

AKAUN KAWALAN

1.TUJUAN AKAUN KAWALANa.Memudahkan jabatan kredit memperoleh jumlah baki keseluruhan penghutang dan pemiutang.b.Kesilapan dan kesalahan Imbangan Duga mudah dan cepat dikesan. c.Dapat menentukan ketepatan dan kesahihan catatan di dalam lejar.d.Penipuan atau pemalsuan dapat dikesan dan dicegah.2.AKAUN KAWALAN PENGHUTANG·Akaun Belum Terima / Akaun Kawalan Lejar Jualan / Akaun Pelbagai Penghutang·Menunjukkan jumlah penghutang yang terdapat di dalam Lejar Jualan bagi satu tempoh tertentu.·Format Akaun Kawalan Penghutang(Tambah Hutang) aset tambah (Kurang Hutang) aset kurang Akaun Kawalan PenghutangBaki b/b Jualan (kredit)Bank (cek tak layan)Diskaun diberi (dibatalkan)FaedahAngkutan keluarBaki h/bXXXXXXXXXXXXXXBakib/b (kredit)Bank (Penerimaan)Diskaun diberiPulangan JualanHutang LapukKontra (Pindahan ke LejarBelian)Kontra (Pindahan dari Lejar Belian)Bakih/bXXXXXXXX XX(a)(b)XX
XXX