Skip to main content

KARNIVAL PENDIDIKAN KAUNSELING KERJAYA PERINGKAT KEBANGSAAN 2009

8 hingga 11 Jun 2009
Sains dan Teknologi Asas Keutuhan Ekonomi Negara


Salam...

Selama 4 hari berkampung di UTP, Perak... emmm... ok gak... seronok dpt menyertai karnival kali ini... satu pengalaman baru yg tak mungkin dilupakan...

"Kontinjen Wilayah Persekutuan Putrajaya"

Tahun ini kemenangan tidak memihak kepada Putrajaya namun bg cgu semua peserta cemerlang dan menang kerana telah menunjukkan kesungguhan dlm setiap acara yg diwakili... tiada siapa yg nak kan kekalahan... namun kita terpaksa terima hakikat menang dan kalah adat pertandingan... dari kekalahan kita bangun untuk lebih cemerlang pada masa akan datang...

Tahniah kepada negeri Sabah yang menjadi Johan Keseluruhan...

Keputusan adalah seperti berikut:

  1. Sketsa Kerjaya - Sabah [Kerjaya TLDM]
  2. Kain Rentang Kerjaya - Sabah [memang cantik, kemas dan tersusun, sedap mata memandang... memang sudah dijangka]
  3. Media Maklumat Kerjaya - Terengganu [kreatif, kemas, tersusun, maklumat kerjaya padat]
  4. Eksplorasi Alam Kerjaya - Kuala Lumpur [sudah dijangka - Pegawai Veterinar]
  5. Folio Kerjaya (SM) - Selangor
  6. Folio Kerjaya (SR) - Johor
  7. Melukis Poster (SM) - Negeri Sembilan
  8. Melukis Poster (SR) - Pulau Pinang
  9. Model Kerjaya - Perak

"Kain Rentang Kerjaya Negeri Sabah"

Kenangan yang paling tidak dapat dilupakan dapat pergi ke library... Pusat Sumber Maklumat UTP... wow!!! Sungguh kagum dgn pembinaannya... sempat gak cgu buat kerja di library... 1 walaupun sejam sahaja namun aman rasanya... selesai gak keje cgu... bertuah students UTP... kemudahan yang sungguh sempurna...


"Di tingkat 2M..."


"Pintu Masuk Library UTP"

Hari ketiga kami ke Lumut... tu pun sekejap je... lama dlm perjalanan je rasanya... pening2... tp kat sini gk dpt beli cenderahati utk keluarga... tak sempat nk rakam kenangan di Lumut... bateri low... :(





Pasukan Sketsa Kerjaya Putrajaya 2009

Comments

  1. weh weh weh..
    apecer nie eak kl dijangka mng..?
    kl la plg boring dan merapu..
    dan diorangnyer catchy phrase..
    "mandulkanlah haiwan anda"
    tu kau kate best..
    pelik2
    da lar 2 personaliti dlm kajian..haishh...macam mane plak pemandulan haiwan leh naikkan ekonomi negara..?

    ReplyDelete
  2. Ha'ah... takda kena mengena dengan ekonomi negara...
    team tu SANGAT FAKEEE!!!
    nangis cam apa jak...
    then...
    hafal skrip... bukan membentang..
    lagi satu...
    judge mcam plih kasi..
    DORANG TAK PATUT MENANG....
    klu team sarawak... ok lagi laa...
    nih team KL...
    semua peserta EAK tak puas hati..
    habis kena booo~ dorang!!
    all this is truE!!

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu