Skip to main content

JANUARI 2016


Sekadar perkongsian segala aktiviti / program cgu atau panitia yang dijalankan sepanjang bulan Januari 2016... supaya ianya boleh dirujuk semula di hujung tahun nanti... :)

Minggu 1 - 04-10.01.16

PdP T5 - Belanjawan Tunai selesai
PdP T4 - Pengenalan kepada Perakaunan ... buat kumpulan perbincangan 
06.01.16 .... terlibat dengan Pendaftaran T1 (kaunter Koperasi 1M)

Minggu 2 - 11-17.01.16

11.01.16 - Anugerah Pengetua PAT 2015... alhamdulillah dapat gak dilaksanakan... tertangguh tahun lepas disebabkan beberapa masalah yang tidak dapat dielakkan..

12-15.01.16 - Mesyuarat...
semua PdP ditangguhkan... Minggu 3 kita jumpa ya ... 

Minggu 3 - 18-24.01.16

19.01.16 - Malam Perkasa Ilmu 01/2016 [08.00 pm - 09.30 pm]... mulakan dengan topik seterusnya... Penyata Penyesuaian Bank...

20.01.16 - [03.30 - 04.30 pm] Perjumpaan Kelab Pengguna Sekolah ... taklimat dan penyediaan papan kenyataan kelab.

21.01.16 - [03.30 - 05.00 pm] Mesyuarat UPP/PBS Bil 1/2016 

21.01.16 - [09.00 pm - 11.00 pm] ... Taklimat dan penyediaan Headcount Murid SPM 2016... 

PdP T4 ... sambungan Pengenalan kepada Perakaunan...
PdP T5 ... teknik menjawab PPB
PdP T1 ... Organisasi Bengkel dan Keselamatan ... 

Minggu 4 - 25-30.01.16

26.01.16 [01.10 pm - 02.15 pm] - Mesyuarat Pengurus Kualiti - 04 Pengurus Peperiksaan

28.01.16 [07.30 am - 01.10 pm] - guru pengawas Ujian Khas Ulangan PAT T4 2015 ...bagi murid yang Gagal elektif.

PdP T4 ... sambungan pembentangan Pengenalan kpd Perakaunan
PdP T5 ... Penggajian
PdP T1 ... ditangguhkan ... relif pengawas peperiksaan di Dewan Putra Perdana


- Ujian Khas Ulangan PAT T4 2015 -

29.01.16 - [08.30 am - 01.00 pm] Majlis Dialog Akademik Perjumpaan Ibu Bapa T5 2016. AJK Pamplet/Pembentangan/Booklet/Slip Keputusan 

30.01.16 [11.00 am - 01.00 pm] - Bengkel Magic Hand BADLEH Tingkatan 4M dan 4U.. 
Tempat : Bilik Tutorial ...

Alhamdulillah berakhir bulan Januari dengan beberapa perancangan yang dapat dilaksanankan dengan kerjasama semua pentadbir, rakan2, pibg... tak lupa suami tercinta.. dan anak2 yang sentiasa menyokong apa yang mama buat...

Seterusnya ... Februari 2016 ...


Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu