Skip to main content

Februari 2015

Assalamualaikum dan Salam Kasih Sayang,

Hari ni cgu dah cuti sekolah sempena tahun baru cina... ermm... walaupun cuti tapi tak dapat nak bercuti ke mana-mana sebab anak2 masih sekolah... yang penting dapat rehat kan diri sekejap dengan keje2 sekolah... bersama orang tersayang lak... :)

sekadar nak kongsi perkara yang berlaku sepanjang Februari ni ... bulan ni mmg penting sebenarnya. tapi boleh tahun ni terlewat hanya kerana kesibukan pada tarikh2 tersebut...

1102 ... tarikh ni sebenarnya ulangtahun perkahwinan ... boleh tak ingat.. sepanjang minggu ni mmg tiada di sekolah .. ada bengkel.. dlm kepala ni dok fikir keje je... bila tengok tarikh mmg terkata tarikh ni macam penting je... tapi tak boleh nak recall ... tiba2 dapat wsap ... 


argk!!! baru ingat... tq buat suamiku ... En Hariss... moga pertalian ini kekal hingga akhir hayat...  

1302 ... sebabkan 1102 tu blh lupa hampir setengah hari... jadi tarikh ni mmg sentiasa berjaga... nak gak jadi orang pertama wish... hari ni birthday hubby cgu... moga sihat sejahtera dan tercapai apa yang diimpikan...

1402 ... hari yang dinanti dah tiba... program perkongsian bersama guru-guru akaun ... sekadar perkongsian sekadar suka2 sebab ada permintaan... terima kasih kepada rakan2 yang berminat untuk hadir ... moga perkongsian ini membawa satu harapan yang gemilang buat kita dan anak2 didik kita... saya sendiri sentiasa belajar dan terus akan belajar untuk pastikan setiap anak didik saya berjaya dunia akhirat... biarlah ilmu yang diberi walaupun 1% dapat diingati dan digunakan sampai bila2... ikutkan tarikh ni hari kekasih ... kita jadikan hari ni hari kekasih gak tetapi kekasih ku akaun... iloveakaun ... :)


teringat masa mula mengajar... mmg tak tau apa2... kena buka buku sentiasa untuk dapatkan cara apa yang perlu diajar, tak serik2 bertanya dengan rakan2 senior... sangat akui pengalaman mengajar seseorang itu penting... sebab tu cgu sangat hormat guru-guru lama... pengalaman tak dapat dipertikaikan... hingga kini cgu pantang jumpa sifu2 untuk belajar sesuatu... mana-mana guru yang baru nak mengajar akaun kalau nak tanya apa2 dialu2kan... boleh je kalau nak kongsi2 apa yang ada... :)

balik daripada program bersama guru ... ke padang petanque lak... tahun ni satu peningkatan... alhamdulillah... walaupun SAS tak dapat wakil ke kebangsaan tapi cgu puas hati sebab satu peningkatan yang sangat baik. berlatih hanya sekali je hari jumaat jam 3 hg 6.30 petang di padang petanque KPT Presint 5... moga tahun ni usaha kami naiktaraf padang dapat dilaksanakan. 




Tahniah buat pasukan petanque Team SAS A mendapat tempat ketiga .... dan Team SAS B tempat keempat... di akhir perlawanan mmg antara SAS A dan SAS B... berlawan adik beradik... 

ikut kan tarikh 1402 ni gak merentas desa ... nampak meriah tahun ni ... tapi cgu tak dapat turut serta kerana program2 yang cgu cerita kat atas tu la... apapun tak pe... HALIMI tetap gemilang... tahniah buat halimi.... teruskan perjuangan sihat kita... biar orang buat jangan kita yang buat... :)

moga halimi terus gemilang ... 



Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu