Skip to main content

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,

baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...

blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :

Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)

Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )

Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;) 

Comments

  1. cikgu..saya nak tanya ni kerja khusus untuk tingkatan 4 tahun ni or tahun depan???

    ReplyDelete
  2. tenguk macam susah bila buat mcm seronok bjual beli .

    ReplyDelete
  3. Cikgu ..saya ada kekeliruan di sini. Di mana soalan tidak menyatakan bahawa murid-murid berhak memilih salah satu jenis kedai.

    Soalan saya disini adalah, adakah murid-murid harus menyediakan akaun untuk kelima-lima jenis kedai ? seperti yang berikut :

    1.1 Kedai alatan sukan
    1.2 Kedai alatan memancing
    1.3 Kedai alatan perkhemahan
    1.4 Kedai alatan perkelahan
    1.5 Kedai pakaian seragam

    Terima Kasih Cikgu in advance di atas pertolongan penjelasan. :)

    ReplyDelete
  4. a'slm cikgu
    nak buat kerja kursus ni gune microsoft ape?????

    ReplyDelete
  5. tk faham lah nak buat mcm mana

    ReplyDelete
  6. mcm mana cara nak buat keseluruhan kerja khusus ni? saya dah lah lemah account ni

    ReplyDelete
  7. @Daughter of the Shepherd
    pilih salah 1 jewk lar...

    ReplyDelete
  8. alhamdunillah..
    daa siap..
    folio akaun nie.
    btw thankz ckgu .
    sbab kasi folio taun lpas!

    ReplyDelete
  9. smekum ckgu, dokumen untuk upah atas belian cne nak buat,ye??

    ReplyDelete
  10. cikgu ... nak tngok jgak contoh folio tahun lpas

    ReplyDelete
  11. spow2 yg dah siap... ?? hantarkan kpd ku contoh untk tahun nih. > qebamagi@yahoo.com

    Thank You,!

    ReplyDelete
  12. terima kasih cikgu, sebab sudi tolong kami siapkan kerja kursus nie...contoh yang cikgu beri amat membantu....

    ReplyDelete
  13. cikgu, ada contoh folio prinsip perakauan boleh saya rujuk? saya nak contoh, cikgu.terima kasih cikgu.

    ReplyDelete
  14. cikgu, ada contoh untuk folio prinsip perakaunan? saya nak contoh untuk rujuk, terima kasih cikgu sila.

    ReplyDelete
  15. blh x sy dptkan satu cnth yg cmplt, sy still x dpt gmbrn mcm mane folio ni biler dah siap,

    ReplyDelete
  16. salam cikgu saya nak tnya perku buat kah akauan kawalan penghutang dan pemiutang untuk mengimbangi imbangan duga....
    cikgu ada contoh kerja kursus prinsip perakauanan kah untuk saya gunakan sebagai rujukan

    ReplyDelete
  17. salam cikgu napa saya buat imbangan duga tdk boleh balance.....
    cikgu saya tanya lagi akauan kawalan penghutang dan poemiutang perlu buat kah......
    cikgu ada contoh kerja kursus prinsip perakauan kah tahun lalu kah...blh saya guna sebagai rujukan

    ReplyDelete
  18. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum..cikgu boleh tolong berikan saya contoh bagaimana nak buat kerja kursus prinsip akaun nie x??saya kurang fahamlah macam mna nak buat..

    ReplyDelete
  20. Assalamu'alaikum semua .
    Saya disini nak menanyakan bagaimana nak pindahkan dokumen ke lajur eh ?
    Saya juga tak tahu samada dokumen yang saya buat betul or salah. So, macam mana nak check dokumen yang kita buat? Saya tanya cegu saya, tapi cegu tak bagi tahu.
    Sesiapa yang tahu, tolonglah share sikit ye .
    Thanks :)

    ReplyDelete
  21. cikgu..boleh x beri saya contoh kje kursus akaun tahun nie..??????

    ReplyDelete
  22. cikgu saya ada kekeliruan kat sini..
    kan die kate prniagaan nie ade 2 pekerja RM 1200 seorang.. anggarkan saya bayar gaji dowg guna cek.. saya kena buat dokumen keratan cek tu dua kali kew???

    -yaya-

    ReplyDelete
  23. Cikgu, boleh beri saya contoh kerja kursus tahun inikah?
    coolyboyz_95@hotmail.com

    ReplyDelete
  24. salam ckg..rumusan 2 wjb buat ke??

    ReplyDelete
  25. salam ckg..rumusan 2 wjb buat ke??

    ReplyDelete
  26. penerangan Urus Niaga nk buat cammne???

    ReplyDelete
  27. ala,,1 pun belum buat la,,,ajajaaaa

    ReplyDelete
  28. cikgu,ada kedai alatan sukan punya contoh x??

    ReplyDelete
  29. Cikgu , saya nak tanya sikit . Macam mana dengan elemen 1 dan elemen 3 ? Kena buat essay ke ? Elemen 3 tu kena buat huraian or essay ? Tahnks cikgu .

    ReplyDelete
  30. sesiapa boleh tolong buat imbangan duga? bagi contoh je la. email powercerberus@gmail.com

    ReplyDelete
  31. salam . . ckgu , ad x kje kursus akaun (pakaian seragam) pye cntoh? sy xfham la nk buat..

    ReplyDelete
  32. tlong la sya..sya mmang la x pandai dalam sbjek PA..pastu kne wat krja krsus lgi..mmg siyes pning dan xtaw nk wat lngsung..bgi spe2 yg da siap..bleh nk tngok x?? ckgu sila pnye cntoh mmg bgus..tp sye ttap x bpe nk fham sbb dokumen ckgu ad 40..walhal ckgu sekola sya nk 25 je..bgi yg a siap tlong..tlong post kt emel sye ye?? sye mngharapkn bntuan anda..3.10 ni nk kne anta..huk3 =(

    ReplyDelete
  33. cikgu boleh bagi contoh folio akaun tingkatan 4?email saya di syakir_teenz@yahoo.com
    kerjasama cikgu amat dihargai.

    ReplyDelete
  34. mowk plah indah juak krja kursus toeq..nyusahkn aque jk..dhlh mrkah akaun trox..plah krja toeq mkey computer..sik guna alue bhaa..

    ReplyDelete
  35. cg..ley bg contoh keje krsus taun lpas pnye x? emel kt sy
    raje_irfan@yahoo.com

    ReplyDelete
  36. cikgu mcm manew nak dowload dokumen kosong yg x isi lagi

    ReplyDelete
  37. mekom ckgu..
    erm..nux tnye ny.. cm ner sia nux uat elemen 2.1 brkenaan dokumen too..?? sy xfhm ler..??

    ReplyDelete
  38. assalamualaikum, cikgu.. Sy da buat Imbangan Duga tapi tak imbang. Macam mna 2 ek... Harap respon..;-)

    ReplyDelete
  39. sape leh ajar saye wat kerja kursus nak wat macm mane..???saye cume x ade fail microsof..???nk dapat mcm mane ekk...???

    ReplyDelete
  40. nk jgak contoh folio p.a nieh....
    anta kt naqiuddin_que@yahoo.com,,
    krjasma anda amt d hrgai,, XD

    ReplyDelete
  41. cikgu saya betul confuse dengan soalan 4.2 Peniaga membawa masuk kenderaan "RM55,000" untuk kegunaan perniagaan.
    biar betul

    ReplyDelete
  42. assalamualaikum... cikgu saya... x pandai nk bwat rumusan.... yg laen da abes da ..... saye sangkut kat ctu je...... klu bleh email kat saye muhdfaisal@ymail.com

    ReplyDelete
  43. Ckg bleh tlg last minute nie hehehe..
    Camne nk buat kad stok? Klu ckg ade fb add la saya bazli_lightyear@yahoo.com

    ReplyDelete
  44. cikgu bleh x nak tengok keja kusus tahun lpas..

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu