Skip to main content

Tafaqquh Fiddin

oleh Ustaz Ramli....
Puasa....
  • ayat 183 . .. difardhukan ke atas kamu puasa... 
  • 2 perkara berkait rapat
  • allah wajibkan kita puasa... dalam puasa ada taqwa
  • allah akan anugerahkan pahala kepada kita.. dengan nilai/perkara yg kita lakukan setiap hari sepanjang bulan puasa tidak seperti hari-hari yg lain. terpulang kepada ketaqwaan diri.
  • puasa dengan penuh keimanan, keikhlasan dan ketaatan akan diampun dosa2 kecil. dosa2 besar diampunkan dengan bertaubat
  • puasa menahan nafsu syahwat... 
  • bulan puasa bulan latihan mendidik jiwa, nafsu kita untuk dibawa ke bulan2 yg lain.
  • baca al-quran... sehari sehelai / semuka... buat yg terbaik...
  • fajar qazib (sebelum subuh).. fajar as-sodiq (masuk waktu subuh)...
  • tak perlu lafaz... niat.. ialah yg terdetik di hati.. yg penting ada niat.. ikut mazhab syafie - niat setiap malam.. mazhab maliki dan hambali niat sekali malam pertama nak puasa.
  • didik anak berpuasa... "kl makan je batal puasa"
  • orang yg tidak boleh berpuasa.. diganti dengan secupak beras setiap hari atau duit ikut nilai secupak.
  • perempuan yg haid dan nifas.. bersih haid pd malam hari esok hari wajib puasa walaupun tak mandi wajib lagi. ganti puasa ikut bilangan hari cuti puasa... fidyah ... pergi ke zakat..
  • harus berbuka jika musafir yg mendatangkan kemudaratan... wajib ganti selepas bulan ramadhan
  • harus berbuka bagi orang yg sakit, mengandung, menyusukan anak... wajib ganti selepas bulan ramadhan.. 
  • apapun jika kita ada niat dan keikhlasan insyaallah yakin dapat pahala...niat dapat pahala.. buat lagilah dapat pahala...
  • ganti tak double.. kl fidyah double...
  • imam ghazali : puasa ada 3 kategori : puasa umum, khusus dan khusus al khusus..
  • kejar kelebihan semasa bulan ramadhan.
  1. puasa al umum : menahan diri tak makan tak minum n nafsu (tetap mengumpat...dll)
  2. puasa al khusus : menahan pendengaran, penglihatan dan seluruh badan yang ada daripada melakukan sebarang dosa. inni soimun (sesungguhnya aku orang yg berpuasa)
  3. puasa al khusus al khusus  : puasa golongan para anbia, rasul....assiddiqin...
  • jangan pilih tahap 1.. rugi... PILIH TAHAP 2
  1. menundukkan pandangan dan tahan daripada lihat perkara yg dibenci oleh allah taala.
  2. memelihara lidah daripadaberkata2 dan ketawa yg terlampau. banyak berdiam diri. 
  3. menahan diri daripada mendengar perkara yg diharam. =memakan harta haram
  4. menahan anggota tubuh badan melakukan dosa. (siang hari puasa mlm makan2 yg makanan haram).. jgn makan kt hotel (search internet hotel2 yg ada sijil halal daripada jakim)
  5. tidak berlebihan semasa berbuka. makan ala kadar... makanan boleh mendatangkan penyakit..
  6. mulakan dalam diri takut kepada allah taala.. muhasabah diri kita.. puasa kita diterima atau tidak
  • puasa enam = puasa setahun ;
  • yg pertama dihisab ialah solat fardhu.. lepas tu solat sunat.. untuk tampung yg bulat2.. begitu juga puasa.. puasa wajib bulan ramadhan lepas tu puasa enam..untuk tampung yg bulat2 semasa berpuasa wajib...
  • berbuka puasa dengan ala kadar je...

Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu