Skip to main content

sehari menjadi seorang nelayan...

Salam...

alhamdulillah semuanya selamat. Semalam 13 Jun 2010 seharian cgu berada di laut. jadi seorang nelayan.. hehe .. seronok sangat.. pengalaman pertama yang tak dapat dilupakan.. mak cgu risau gak sebab cgu tak sihat.. tapi cgu kuatkan semangat dan set minda positif.. alhamdulillah kesakitan cgu dapat dilupakan begitu saja.. betullah dengan apa yg cgu selalu ingatkan kepada semua pelajar2 cgu.. set minda positif.. insyaallah segalanya akan positif..






lebih 25 tahun cgu fobia dengan laut, sungai atau pantai.. tak boleh nak tengok laut / kawasan yang dipenuhi dengan air.. terbayang2 seperti cgu ada di tengah2 laut terkapai2 meminta pertolongan.. (orang yg dikira rapat dgn cgu telah meninggal dunia lemas) sejak tu cgu takut dgn laut..





tapi sekarang cgu blh dah berada di laut dengan keadaan yang tenang dan biasa.. seronok sebenarnya.. rezeki semuanya ada di situ.. cgu bersyukur sangat allah mengizinkan nya.. di sebalik pasir sungai pun ada rezeki yg Allah dah beri kita.. tinggal cari je.. sebab tu kalau kita berusaha pasti kita akan berjaya.. bagi cgu seorang nelayan adalah seorang yang mewah dengan rezeki yang sentiasa ada di depan mata.. memang ada risiko.. tetapi di sebaliknya sungguh nikmat kalau kita betul2 menikmati kehidupan yang telah allah beri kan ini..





pagi cgu, anak2, kakak dan abg ipar g mencari remis.. remis di pantai.. banyak gak dapat.. boleh lah dijadikan lauk.. masa ni cgu terlupa nak bw kamera.. handphone pun tertinggal dlm kereta.. so xde memori masa ni..
petang kul 1.30 cgu mula bertolak g ke laut.. cgu pegi dengan kakak n abg ipar... masa ni panas sangat tapi dengan set minda sejuk.. tak terasa panas semasa di laut.. alhamdulilah.. tujuan ke laut bukan cari ikan tapi ketam.. banyak gak hasil tangkapan kami.. mula2 dapat memang menjerit2 sebab pertama kali n takut ketam jalan laju sangat walaupun senget.. baru cgu percaya ketam jalan senget.. sebelum ni memang tak pernah lihat depan mata sendiri.. :)





jam 6.00 petang kami bertolak pulang ke darat.. erm.. sambil balik kutip semua 'bubu ketam'.. hasil tangkapan semua dapat dalam 45 ekor.. isi penuh.. wow!! semuanya 8 kilo.. kalau sekilo rm20.. 8 kilo = rm160.. wow!! 4 jam... rezeki yang tuhan beri.. alhamdulillah..


Comments

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu