Skip to main content

Contoh Jawapan Terbaik Soalan 1 : Dokumen Perniagaan

Salam...

Hari pertama cuti sekolah... sedang kemas2 barang cgu terjumpa kertas jawapan yang selama ni cgu cari... jawapan seorang pelajar cemerlang iaitu Muhammad Aliff Fuad Bin Abdul Kudus. Memang cgu sangat puas hati dengan cara penulisan jawapannya... sebab tu dapat markah 100% (32/32)...

di harap pelajar2 lain lihat contoh jawapan yang cgu berikan ini... jadikan sebagai panduan... kalau nak berjaya kita mesti ikut orang yang dah berjaya kan...


Contoh : BUKU TUNAI




Contoh : JURNAL AM


Contoh : JURNAL KHAS
(biasanya dalam peperiksaan tak akan sampai menggunakan dua helai jurnal untuk menjawab jurnal khas.. )



Contoh : LEJAR
(latihan yang berterusan, pelajar akan dapat menentukan sendiri berapa baris yang akan digunakan bagi satu akaun yang terlibat.. )


Contoh : IMBANGAN DUGA
(jangan lupa untuk menulis jumlah imbangan walaupun tak seimbang.. ikut jawapan seperti mana di dalam lejar.. konsep BADLEH terpakai)

Comments

  1. BESTNYER KLAU DPT FULL MARK MCM ALIFF NIE

    ReplyDelete
  2. I can do itttttttttttttt ,

    ReplyDelete
  3. wow...pandai ny dia..
    huhuhu
    amani pown nk jadi macam dia la..
    bestny kalu amani dapat full mark macam dia..

    ReplyDelete
  4. cikgu , saya kena buat kerja kursus akaun . sy nak tgk contoh2 dokumen . tp kat mana nk cari ?

    ReplyDelete
  5. tanya sikit cikgu,
    BADLEH tu apa?

    selamat hari raya :D

    -min

    ReplyDelete
  6. tanya sikit cikgu,
    BADLEH tu apa?

    selamat hari raya :D

    -min

    ReplyDelete
  7. tanya sikit cikgu,
    BADLEH tu apa?

    selamat hari raya :D

    -min

    ReplyDelete
  8. BADLEH
    -Belanja Aset (Debit) Liabiliti Ekuiti Hasil (kredit)
    -at my school selalu guna AB LEH. same jugak ah

    ReplyDelete
  9. ques doc agk sngg, but still confuse kt memo n between disk dterima o dberi kt lejar yg berkait kt id. hope spm diz year tk berbelit2 doc ny. huu, Insya Allah sume calon bole jwb , amin (:

    ReplyDelete
  10. aduii,..kesian nye skul sye..tk pena pon guna badleh or ab leh

    ReplyDelete
  11. BAD LEH ataupun ABLEH sama je.. yang penting macamana kita nak memahaminya dengan tepat.. ;)

    ReplyDelete
  12. nak maklumat tentang kerja kursus SPM.. klik page KERJA KURSUS SPM

    ReplyDelete
  13. fuyyoo full mark ..aqu un dpt 28 jep pling manyak .

    ReplyDelete
  14. BADLEH ?
    bukan
    Aset
    Belian
    Ambilan(x dinyatakan pon!!)
    Liabiliti
    Ekuiti Pemilik
    Hasil

    ReplyDelete
  15. BADLEH yang cgu guna pakai ialah belanja aset berbaki debit manakala liabili, ekuiti dan hasil berbaki kredit...
    belian tu belanja.
    ambilan pula mengurangkan ekuiti pemilik..

    ;)

    ReplyDelete
  16. ckgu cmner nk wat lejar tuk kerja kursus taun nie..?

    ReplyDelete
  17. pindahkan daripada buku catatan pertama ke lejar.. ikut klasifikasi akaun..

    Jurnal Am..
    kl dt dalam lejar pun akan dicatat sebelah debit dan sebaliknya bg kredit.

    Buku Tunai..
    kl dt dalam lejar mesti kredit , dan kredit akan dipindahkan ke debit..

    Jurnal Khas
    contoh J. Belian.. belain ialah belanja so akaun belian mesti direkodkan ke debit manakala syarikat di dalam jurnal belian akan direkodkan sebelah kredit..

    ReplyDelete
  18. salam cikgu .sy dh buat senarai pelarasan tpi tak tahu nak buat lejar n jurnal lepas pelarasan tuh . tnjkkn boleh?

    ReplyDelete
  19. salam ..wow !best nya ..sy slalu sangkut bhg buku tunai tuh ...

    ReplyDelete
  20. macam mana nk dapat full mark,,tlong ajar lah saye..:(

    ReplyDelete
  21. salam cikgu.. saya nanak tgk pelarasan y cikgu da buad.. saya ta paham..

    ReplyDelete
  22. salam cikgu ! klau blehkn cikgu bleh x bg contoh akaun kawalan ?

    ReplyDelete
  23. Salam cikgu ! klau blehkn cikgu bleh x bg contoh akaun kawalan .

    ReplyDelete
  24. waw! best ar . insyaAllah sy pon bakal begitu juga . hehe ^^ *perasan je

    ReplyDelete
  25. saya takut kat akauns niii

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu