Skip to main content

Kelas Prinsip Perakaunan 2009

Salam,

Hari ni cgu pergi ke sekolah dan selesaikan kerja utk pengagihan kelas tahun 2009 bersama cgu Aini Farin... alhamdulilla untuk tahun 2009 kelas akaun dan seni ada dalam jadual waktu persekolahan...

Semua pelajar yang mengambil akaun di dalam kelas 5 Bestari seramai 27 orang sahaja... ini semua adalah keputusan daripada pihak pengurusan sekolah yang mana pelajar yang layak mengambil akaun mesti di antara 90 ranking terbaik keseluruhan... terima kasih yang tidak terhingga kepada pihak pengurusan di atas peluang yang telah diberikan...

Pelajar2 yang berjaya memasuki kelas perakaunan adalah seperti berikut:-

ABDUL RAHMAN B AHMAD RIDZUAN
AIDIL HAIKAL B. MOHAMAD KASSIM
AZLAN BIN ABDUL RAZAK
AZMAN B. SAMPOL
IRFAN B MAT ROSLY
MOHAMAD AKMA RIDZUWAN B. ARIDI
MOHAMAD MUZAKKIR B ABD GHAFAR
MOHAMAD QAIYYUM HAKIMI B HAMIDI
MOHAMED NABIL BIN MOHAMED NAZRI
MOHD AMIR ASYRAF BIN MOHD HAMZAH
MOHD NAWAWI BIN ABDULLAH
MUHAMAD AFIQ BIN KAMARUDIN
MUHAMAD AMINI B MILATUSAMSHI
MUHAMAD NORFAZLI B. MUHAMAD AMIN
MUHAMAD ZHAHIR BIN JAMILAN
MUHAMMAD ESHADIQ B SAHARUDIN
MUHAMMAD FARHAN BIN SHUHAIMI
MUHAMMAD HAKIMI B HAZIZAN
MUHAMMAD HAZIQ SYAMIN BIN ABDUL HALIM
MUHAMMAD IRFAN BIN ABDUL RAZAK
MUHAMMAD KHALIL B MOKHTI
MUHAMMAD ZUHDI B KAMARDIN
NIK KHAIDIR BIN MOHD SHAURI
NOR ARIFF B MOHD NOOR
SHAHIR YASIN B MOHD. YUSUF
SYED KHAIRUL SYAHMI BIN SYED AHMAD
WAN MOHD FAIZ BIN WAN NAWAWI

Tahniah!!! Semoga dapat bekerjasama dengan cgu... kita jumpa nanti di tahun hadapan...


Kepada mana2 pelajar yang tidak tersenarai rayuan boleh dibuat dengan Pengetua sahaja... cgu tidak layak untuk membuat keputusan... harap semua pelajar memahami peraturan dan syarat terkini yang telah dibuat...


Dan hari ni cgu terkejut bila mendapat tahu Ridhwan Abdullah meninggal dunia... Al fatihah.......

Comments

  1. cikgu, kalau bidang akaun apa kerjaya yang boleh dapat?

    ReplyDelete
  2. salam . kenapa e-mail tak boleh send.
    saya minat beli e nota tu.

    e-mail sy untukmuhawa2010@gmail.com

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

ASET, LIABILITI, EKUITI PEMILIK, HASIL DAN BELANJA

PENGERTIAN DAN PENGELASAN

ASET
Harta bernilai yang dimiliki oleh sesebuah syarikat yang digunakan untuk menjalankan aktiviti perniagaan.Terbahagi kepada dua iaitu;1. Aset Bukan Semasa (Aset Tetap)
Digunakan untuk menjalankan perniagaan dan bukan untuk tujuan jualan semula.Aset yang tahan lama dan kekal untuk beberapa tempoh perniagaan.Contoh; Mesin, Kenderaan (Kereta, Van, Motorsikal, Bas), Premis, Lekapan dan Lengkapan / Kelengkapan, Perabot (almari, kerusi, meja) dan Alatan Pejabat (komputer, mesin taip, mesin kira, mesin fotostat).
2. Aset Semasa
Harta yang senang berubah bentuk dan nilai dalam satu tempoh perakaunan.Aset yang boleh bertukar menjadi wang tunai dalam tempoh yang cepat atau digunakan dalam satu tempoh perakaunan.Contoh; SPBT - Stok akhir, Penghutang, Bank, Tunai, Hasil belum terima, Belanja Terdahulu.
LIABILITI
Tanggungan hutang perniagaan kepada pihak luar yang perlu dijelaskan dengan wang tunai, barang atau perkhidmatan.Terbahagi kepada dua iaitu; 1. Liabiliti B…

Tugasan Kerja Kursus Tingkatan 4 SPM 2011

Tugasan KerjaKursus Tingkatan 4 - 2014 Terbaru!!! klik di hyperlink

***************************************************************************

salam 1Malaysia,

alhamdulillah cgu masih diberi peluang untuk meneruskan tanggungjawab yg diberi olehNya...
tinggal beberapa hari je lagi kerja kursus perlu dihantar oleh semua pelajar yang mengambil Prinsip Perakaunan SPM.... tenang kan fikiran untuk dapatkan hasil yang baik...

ramai yang minta cgu contoh kerja kursus... kali ni cgu akan upload CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4.... harapan cgu cuma satu agar contoh ini dijadikan sebagai panduan dan rujukan semata2... tidak boleh ditiru oleh mana2 pelajar mahupun guru atau sesiapa sahaja...

terima kasih kepada adik cgu "aliaa" yg turut memberi sumbangan dalam penghasilan contoh kerja kursus ini... :)

CONTOH KERJA KURSUS TINGKATAN 4 2010... setiap pelajar mesti ada ketiga-ketiga elemen..

Elemen 1 (pengenalan perniagaan)Elemen 2 (urusniaga, dokumen, buku catatan pertama, lejar, imbangan d…

TUGASAN TERKINI : KERJA KURSUS PRINSIP PERAKAUNAN TINGKATAN 4 SPM 2012

Salam kasih sayang,
baru je cgu balik daripada bank islam... menyelesaikan urusan projek khas... alhamdulillah... sebelum pergi ke  bank cgu dah semak di laman web lpm tapi tak de lagi... sampai je tgk dah ada info terbaru... maknanya kerja kursus tingkatan 4 prinsip perakaunan tetap akan dilaksanakan... cgu menurut perintah... yang penting anak2 didik cgu mesti buat... dgr arahan cgu... hehe...
blh dapatkan soalan tugasan dan panduan serta pelaksanaan tugasan di bawah ini :
Soalan (wajib di print oleh semua pelajar)
Panduan dan Pelaksanaan (nak print boleh tak nak print pun boleh... ;) )
Selamat mencuba dan melaksanakan tugasan yang diberi dengan penuh tanggungjawab, jujur dan amanah... ;)

LEJAR

Buku akaun yang digunakan untuk merekodkan urus niaga perniagaan.
Akaun berbentuk T.

Lajur tarikh - Mencatat tarikh urus niagaLajur butir – mencatat nama akaun Lajur folio – mencatat nombor rujukan Buku Catatan Pertama (mengesan catatan dalam akaun)Lajur jumlah – mencatat nilai wang sesuatu urus niaga
Cara merekod urus niaga adalah berasaskan prinsip catatan bergu.Akaun terbahagi dua iaitu;Akaun Perorangan – penghutang, pemiutang, ambilan dan modalAkaun Bukan Perorangan – akaun nyata (akaun aset) dan akaun nominal (akaun hasil dan belanja).
Mengimbang dan Menutup Akaun
Untuk mengetahui baki setiap akaun di akhir suatu tempoh.Mengimbang akaun – mencari perbezaan di antara jumlah debit dan jumlah kredit dalam akaun.Menutup akaun hasil dan belanja dengan memindahkannya ke Akaun Perdagangan atau Akaun Untung Rugi.Tujuan menutup akaun untuk ;memulakan akaun hasil dan belanja dengan baki sifar pada suatu tempoh perakaunan.mengemaskini Akaun Modal; hasil menambahkan ekuiti…

PENUTUPAN AKAUN DAN PENYEDIAAN PENYATA KEWANGAN MILIKAN TUNGGAL

PERAKAUNAN ASAS TUNAI VS PERAKAUNAN ASAS AKRUANPerakaunan Asas TunaiPerakaunan Asas AkruanUntung dikira dengan mencari perbezaan antara tunai yang diterima sebagai hasil dan tunai yang dibayar sebagai belanja bagi suatu tempoh perakaunan.Untung dikira dengan membuat pemadanan hasil bagi tempoh perakaunan tertentu kepada belanja yang terlibat.Perniagaan kecil-kecilan dan perniagaan perkhidmatanFirma besar (urus niaga secara kredit)Hasil Diterima – Belanja Dibayar = UntungHasil sepatutnya – Belanja terlibat = UntungPELARASAN PADA TARIKH IMBANGAN1.Belanja Terakru (belanja belum bayar)§Belanja yang dilakukan dalam tempoh perakaunan semasa tetapi belum dijelaskan dalam tempoh tersebut.2.Belanja Terdahulu§Perbelanjaan bagi tempoh perakaunan yang akan datang tetapi dijelaskan pembayarannya dalam tempoh perakaunan semasa.3.Hasil Terakru (hasil belum terima)Hasil yang diperolehi bagi sesuatu tempoh tetapi hasil tersebut belum diterima.4.Hasil Terdahulu