Thursday, May 17, 2012

Hari Guru...Hadiah?.. Kenaikan Pangkat?

Salam Kasih Sayang...

Alhamdulillah... hari ni seperti tahun sebelumnya... hari guru disambut dengan ala kadar je... banyak ucapan yang diterima daripada anak murid... bekas2 anak murid... rakan2 dan sedara mara... terima kasih cgu ucapkan di atas semua ucapan yang disampaikan... Hadiah? ada gak dapat... tak sebanyak cgu sekolah rendah rasanya... lebih banyak dapat... biasa la... bila semakin besar hadiah semakin kurang... bagi cgu sekadar ucapan dah memadai... 

pagi2 anak mama sorang ni dah call ... sapa lagi kl bukan Mozack... ingat mama sorang ni kan... <3 ... terima kasih... moga ank mama sorang ni berjaya capai apa yang diimpikan... selalu doa dapat bw mama g Spain... ;)

Ucapan Menteri Pelajaran berkenaan dengan kenaikan pangkat... hati berbunga2 pada awalnya... mungkin nama ada dalam senarai... bila semak... ni jawapannya...


nak kata sedih... memang sedih tapi bila fikirkan semula ... lagipun cgu ada cuti tanpa gaji 4 bulan tahun 2007... masih lambat lagi nak dapat... terperasan la pulak dapat sama dengan geng2 yang sama ... hehe... 
masih bukan rezeki...Allah akan beri jika Dia nak beri kepada kita... apapun cgu bersyukur dengan apa yang cgu ada sekarang ni... Positifkan diri semula... Alhamdulillah... Allah masih sayangkan cgu... menyedarkan cgu... mengingatkan cgu ....
1. salah kan diri sendiri dengan apa yang berlaku...
2. terima dan redha dengan apa jua yang kita terima...
3. memaafkan... 

cikgu Sayang semua............. 

secara peribadi... cgu menyusun sepuluh jari atas segala salah silap... yang terlebih terkurang harap dihalalkan... cgu memaafkan semua salah silap sesiapa sahaja terhadap cgu... menghalalkan setiap ilmu yang diberi kepada semua yang belajar dengan cgu... ;)

--------------------------------------------------------------------------------------------

(flash back)
sebelum cgu sedar... 
bising2 gak bersama2 rakan2 sekolah yang tak dapat... terasa ditindas... terasa dianiaya... terasa dipermainkan... terasa segalanya... bila dapat tau borang yang tidak dihantar ke bahagian yang sepatutnya... ni yg menyebabkan cgu terfikir... semuanya berpunca dari unit bahagian... kl bahagian kukuh dan teguh... ada toleransi ... ada tanggungjawab... ada sifat kemanusiaan... ada sifat kasih sayang... positif...semua orang buat kerja apa yang sepatutnya buat...  pasti semua orang dapat apa yang sepatutnya dapat... sebab tu bl jadi macam ni... semua menuding jari kepada sana dan sini... 

Guru ni satu profesion yang sangat mulia... tetapi apa yg dapat cgu lihat masa kini... semuanya terbalik... cgu 2 senang2 dihina... cgu2 dicaci... cgu2 dihentam... cgu2 dimaki hamun... dan cgu ... cgu... cgu... setakat nak cari pelajar yang kurang ajar dengan cgu2... ramai sangat... hari2 boleh jumpa... 
pelajar buat kes ... cgu2 juga dipersalahkan... semua pegawai akan turun... menyalahkan sana dan sini... kekadang cgu terfikir kenapa tak boleh berbicara dengan baik... berbincang secara baik... cgu2 ni bukan binatang... bukan nya tak de hati dan perasaan ... kenapa mesti nak menuding jari... banyak perkara berlaku depan mata cgu... belum lagi kes ibu bapa....

fikir kan sekolah memang tak selesai... dalam kepala sentiasa fikirkan hal2 anak murid... esok nak ajar apa... nak sediakan bahan... belum lagi bahan yang diberi dibuang pelajar depan mata dalam tong sampah... dan macam2... dalam kepala sentiasa fikirkan macam mana nak dapatkan keputusan terbaik A/A+ untuk anak2 muridnya... sanggup berkorban apa saja untuk capai apa yang diimpikan oleh anak2 muridnya... belum lagi program2 sekolah... ad hoc2 untuk program2 tertentu... tetap ada masa untuk melayan karenah anak2 murid yang perlukan bantuan... tidur di sekolah... balik lewat malam... 3am, 4am dan 5am... terus pergi sekolah semula...kelas malam... kelas tambahan... kelas... kelas... dan kelas... sabtu ahad di sekolah... apa lagi yang nak dituding jari kat sini... 
apa lagi yang nk dinilai... 

cgu doakan semoga insan yang sepatutnya menjalankan tanggungjawab akan melaksanakan tanggungjawab yang diberi dengan baik... tiada manusia yang buat salah cuma kita yang kena sentiasa menerima setiap teguran yang membina daripada pihak2 tertentu...

---------------------------------------------------------------------------------------------

ya Allah... Kau tunjukkan lah pada kami... sekiranya masih ada lagi kekurangan yang ada dalam institusi pendidikan maka Kau tunjukkanlah jalan yang sepatutnya kami lakukan untuk melahirkan anak bangsa yang patuh dengan agama, bangsa dan negara... 


Monday, May 14, 2012

Selamat Pengantin Baru ... Shameera & Naim

Salam Kasih Sayang...

Alhamdulillah ... selesai dah satu projek untuk tahun ni 2012... rasa sekejap sangat masa berlalu... pejam celik dah bulan Mei... macam2 dah berlaku... apapun cgu rasa bersyukur akhirnya semuanya yang dirancang berakhir dengan jayanya... kepada makcik sedara ku Cik Mah & Pakcik Tapa, tahniah dah dapat menantu yang pertama... dan buat pengantin nya... shameera dan naim, selamat pengantin baru... semoga bahagia dan gembira dunia dan akhirat... ;)

Ila dan Naim... shameera ni sepupu hubby... kira rapat la juga dengan kami sekeluarga... cgu pun dah anggap macam adik sendiri... :)

cgu bersama dengan keluarga mertua... bahagianya rasa dapat kumpul semuanya... sorang je tak de... adik ipar yang bongsu... adik ipar sorang lagi pun xde... hubby yang amb gambar... 

Terima kasih tak terhingga buat cik mah dan pakcik tapa kerana memberi peluang dan kepercayaan kepada cgu untuk buat barang2 hantaran perkahwinan... wow! dah lama gak tak buat sebenarnya... tapi tak pe la... belum cuba belum tau kan... kira pakai redah je la ni... buat hubby tercinta... terima kasih atas sokongan yang tak terhingga sepanjang menyiapkan barang hantaran ni... tak tidur malam tu... 

sirih junjung... ni buat bersama2 dengan kak nor... sepupu hubby gak... 

al quran & sejadah... cgu sekali kan je...

 
 baju / blazer / seluar bersama tali leher

 cincin untuk lelaki

 buah-buahan.... ada lg yg terbaru... cari gambar tak jumpa lak...

 coklat ferrero... 

 kasut dan tali pinggang...

 bekas untuk kek dan kuih... yg ni mak mertua cgu buat... mmg sedap... kek buah dan kuih apple... tak pernah lagi cgu jumpa di pasaran sesedap kuih mak mertua cgu... satu lagi cgu letak pulut kacau aka wagik... sedap sangat... yg ni mak pengantin n tok yg buat...

 di hari majlis pernikahan....

 bila letak semua satu tempat ... cgu rasa puas sangat... berjaya juga cgu bantu makcik cgu... dia cakap LULUS... pakcik pun gembira... biar orang lain nk kata apa... yang penting cgu rasa sedap memandang... cantik... cgu dah dapat kepuasannya...

next projek hantaran.... anak sedara yang akan nikah hujung bulan Jun ni.... cgu rajin... cgu akan upload dalam blog ni ye... 
Sayang semuanya...



Sayang anak2 mama...

Salam Kasih Sayang...

Hari ni keje seperti biasa... memandangkan minggu peperiksaan di sekolah... petang ni takde la cgu balik lambat... 2.30 pm terus balik rumah... macam biasa hubby cgu yang datang ambil di sekolah... ;)

dalam kereta terkejut bila tengok markah yg adik dapat... tak sangka 100%... BM dan BI... Matematik adik cakap 97% tapi kertas jawapan tak dapat lg... alhamdulilllah... mama memang yakin dengan setiap kelebihan anak2 mama... buat yg terbaik dan sentiasa positif dalam apa jua tindakan yang hendak dilakukan... adik memang kerap buat apa yg mama suruh... cuma adik ni ada satu sikap yang kalau dia nak dia akan nak dapatkan juga... ikut perangai sapa ye... mama kot... ;)... tak kisah lah ... asalkan Allah sentiasa lindungi anak2 mama daripada segala kejahatan... Mama selalu doakan anak2 mama cemerlang dalam semua aspek... ;)


keputusan abang lak tak dapat nak dinilai lagi... PBS... no more exam... apapun mama yakin anak mama sentiasa mengikut arahan daripada cgu2 yang mengajar... baik dan jaga tingkah laku... hormat guru sentiasa...








Sunday, May 13, 2012

Selamat Hari Ibu...

Salam Kasih Sayang...


Hari Ibu disambut setiap tahun... tahun ni mmg terharu dengan persediaan anak2 mama... terkejut dengan pemberian hakim dan husna... macam berpakat dua beradik ni... apapun mama bersyukur ada anak2 seperti hakim dan husna... mama sayang hakim... mama sayang husna... n mama sayang daddy...


 kad abang yang buat... love tu adik yg bagi...

bila tanya adik dapat kat mana? adik beli kat book shop... pandainya anak mama... <3

Ya Allah, aku bersyukur kepadaMu di atas segala pemberian yg telah Kau berikan kepada ku... moga Kau kuatkan semangat ku dalam mengharungi setiap ujian dan dugaan yang Kau berikan kepadaku dalam mendidik anak-anakku menjadi seorang hambaMu yang sentiasa mengingati diriMu... amin

Tak lupa juga buat kedua2 ibu tersayang ... 
Mak Ku ...Sitinah Mamom dan Ibu Mertua ku Badariah Abu Bakar... 
Ketahuilah... diri ini amat menyayangi kalian berdua... tanpamu siapa la aku... 
Ya Allah, berila kesihatan dan kesejahteraan yang baik kepada ibu2 ku sentiasa... 
Selamat Hari Ibu... ibu2ku... 






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...