Monday, June 21, 2010

KELAS 'I SEE U' PRINSIP PERAKAUNAN 2010

Salam..

Alhamdulillah tahun ni diberi peluang lagi untuk membuat kelas I See U.. Salah satu program seterusnya untuk kecemerlangan pelajar yang mengambil SPM 2010. Kelas ini akan bermula pada minggu ini (24 Jun 2010) setiap malam Khamis jam 8 hingga 9.30 mlm...

ok.. pelajar-pelajar yang terlibat ialah :
5 Bestari

  1. Ahmad Wafie Elssal
  2. Ainul Hazeem
  3. Amir Aiman
  4. Fazzmal Huzairie
  5. Hariz Syahmi
  6. Irfan Murshidi
  7. Mohammad Hazim
  8. Mohammad Yazid
  9. Muhammad Faeeq Wafiy
  10. Muhammad Luqman
  11. Muhammad Taufik
  12. Muhammad Zakwan
  13. Syed Nazrin

5 Cita
  1. Ahmad Asil
  2. Aizat Ibrahim
  3. Akif
  4. Hairil
  5. Khairul Annuar
  6. Khairul Azim
  7. Muhamad Farid Safwan
  8. Muhammad A'izuddin
  9. Muhammad Azhan
  10. Muhammad Haziq
  11. Muzammil
Kehadiran adalah wajib. Di harap pelajar-pelajar yang terpilih dapat mengambil peluang ini untuk belajar bersungguh-sungguh demi merealisasikan impian masing-masing SPM 10 A+... amin

Contoh Jawapan Terbaik Soalan 1 : Dokumen Perniagaan

Salam...

Hari pertama cuti sekolah... sedang kemas2 barang cgu terjumpa kertas jawapan yang selama ni cgu cari... jawapan seorang pelajar cemerlang iaitu Muhammad Aliff Fuad Bin Abdul Kudus. Memang cgu sangat puas hati dengan cara penulisan jawapannya... sebab tu dapat markah 100% (32/32)...

di harap pelajar2 lain lihat contoh jawapan yang cgu berikan ini... jadikan sebagai panduan... kalau nak berjaya kita mesti ikut orang yang dah berjaya kan...


Contoh : BUKU TUNAI




Contoh : JURNAL AM


Contoh : JURNAL KHAS
(biasanya dalam peperiksaan tak akan sampai menggunakan dua helai jurnal untuk menjawab jurnal khas.. )



Contoh : LEJAR
(latihan yang berterusan, pelajar akan dapat menentukan sendiri berapa baris yang akan digunakan bagi satu akaun yang terlibat.. )


Contoh : IMBANGAN DUGA
(jangan lupa untuk menulis jumlah imbangan walaupun tak seimbang.. ikut jawapan seperti mana di dalam lejar.. konsep BADLEH terpakai)

Saturday, June 19, 2010

Alpha 248

Salam..

Ada beberapa soalan berkenaan dengan post yg cgu buat hari tu berkenaan dengan alpha 248... sebenarnya ilmu ni cgu dapat semasa cgu ikuti mentor cgu.. yg mana cgu sendiri ambil keputusan untuk kongsi kan bersama dengan anak didik cgu... ILMU + SISTEM + MENTOR... itu yang cgu cuba terapkan sekarang dalam mendidik anak2 didik cgu.. cgu nak tuliskan disini memang cgu tak tau nak explain macamana.. sebab ianya dengan perbuatan... :)

"bila berjumpa sendiri dengan guru baru la kita dapat apa yang kita nak sepatutnya dan adakalanya lebih daripada itu"... ;)

Thursday, June 17, 2010

Program Bantu Rakan Prinsip Perakaunan

salam...

Hari ini cgu menonton video sambutan Hari Guru SAS 2010.. sedih sebab tahun ni cikgu tak dapat nak sambut hari guru bersama dengan rakan2 guru dan pelajar2.. apapun cikgu redha dan terima di sebalik semua ini ada sebabnya..ada hikmahnya.. memang best sambutan kali ini.. betul dengan apa yg rakan2 guru cerita dengan cikgu.. rakan2 yang memang berkaliber dan sebab tu jugak memang layak mengajar di SAS.. :)

sambil tu cikgu teringat program seterusnya bersama pelajar2 cikgu esp form 5.. sekaran dah bulan jun.. maknanya lagi empat bulan je SPM 2010.. strategi yg pertama selepas cuti sekolah...

PROGRAM BANTU RAKAN ( macam tutor tutee la... )
tak semua pelajar yang terlibat.. cuma beberapa orang yang cikgu pilih berdasarkan keputusan peperiksaan pertengahan tahun 2010.. pengkhusasan kepada soalan 1 dokumen perniagaan.. namun demikian untuk bab-bab yang lain juga blh dibantu.. cikgu akan pantau dari masa ke masa.. Pelajar yang lemah akan dibantu oleh seorang fasilitator / tutor..


TINGKATAN 5 BESTARI
Fasilitator
1. Muhammad Faridzuan B. Jamahseri (Ahmad Wafie Elssal B. Mohd Adil & Irfan Murshidi B. Ramli)
2. Ahmad Nor Izuddin B. A. Rahman (Ainul Hazeem B. Ainuddin)
3. Azri Faiz Nur B. Abd Wahab (Amir Aiman B. Azhar)
4. Mohamad Rafid B. Abdul Wahab (Fazzmal Huzairie B. Jamaludin)
5. Muhammad Muzakkir Asyraf B. Mohd Ramli (Hariz Syahmi B. Zakria)
6. Mohd Nor Iqbal B. abdul Aziz (Mohamad Zulhaqim B. Abd Karim)
7. Afiz Fazriz B. Azizi (Mohammad Hazim B. Md Lani)
8. Muhammad Nabil Adli B. Md Sazaki (Mohammad Yazid B. Mahamad Alib)
9. Muhammad Izzuddin B. Zahir (Muhammad Farhan B. Khairol Anuar & Muhammad Zakwan B. Hamedi)
10. Mohamad Ehsan B. Mohamad Rosdi (Muhammad Faeeq Wafiy B. Rosli)
11. Muhammad Aliff Fuad B. Abdul Kudus (Muhammad Luqman B. Ahmad Sazaki)
12. Muhamad Firdaus B. Mohd Nor (Muhammad Taufik B. Awang)
13. Ahmad Sallehuddin B. Mohd Aziss (Syed Nazrin B. Syed Yusof)

TINGKATAN 5 CITA

Fasilitator
1. Abdullah Azzam B. Mohd Norman (Aizat Ibrahim B. Abdul Sukor & Mohamad Zulhilmi B. Zainudin)
2. Amirul Amin B. Mohammad Naim (Muhammad A'izuddin B. Nizam Shah)
3. Mohamad Raqib B. Basiran (Ahmad Asil B. Ab Aziz)
4. Mohammad Azri Aizat B. Ruhaizan (Muhammad Azhan B. Abd Aziz)
5. Muhammad Hakim B. Mat Tasir (Muhammad Haziq B. Abd Rahim)
6. Muhammad Ikram B. Ismail (Akif B. Ahmad Sukri)
7. Muhammad Syahir B. Abu Bakar (Muzammil B. Hashim)
8. Umair B. Zanil (Khairul Azim B. Baharudin)
9. Mohd Zamri B. Ibrahim (Muhamad Farid Safwan B. Abu Bakar)

Harapan cikgu usaha murni ini akan membantu sesama pelajar dalam meningkatkan prestasi dalam prinsip perakaunan.. Matlamat soalan dokumen 100% 28 markah.. Pasti tercapai dengan kerjasama semua pelajar.. alpha.. amin...

Monday, June 14, 2010

sehari menjadi seorang nelayan...

Salam...

alhamdulillah semuanya selamat. Semalam 13 Jun 2010 seharian cgu berada di laut. jadi seorang nelayan.. hehe .. seronok sangat.. pengalaman pertama yang tak dapat dilupakan.. mak cgu risau gak sebab cgu tak sihat.. tapi cgu kuatkan semangat dan set minda positif.. alhamdulillah kesakitan cgu dapat dilupakan begitu saja.. betullah dengan apa yg cgu selalu ingatkan kepada semua pelajar2 cgu.. set minda positif.. insyaallah segalanya akan positif..






lebih 25 tahun cgu fobia dengan laut, sungai atau pantai.. tak boleh nak tengok laut / kawasan yang dipenuhi dengan air.. terbayang2 seperti cgu ada di tengah2 laut terkapai2 meminta pertolongan.. (orang yg dikira rapat dgn cgu telah meninggal dunia lemas) sejak tu cgu takut dgn laut..





tapi sekarang cgu blh dah berada di laut dengan keadaan yang tenang dan biasa.. seronok sebenarnya.. rezeki semuanya ada di situ.. cgu bersyukur sangat allah mengizinkan nya.. di sebalik pasir sungai pun ada rezeki yg Allah dah beri kita.. tinggal cari je.. sebab tu kalau kita berusaha pasti kita akan berjaya.. bagi cgu seorang nelayan adalah seorang yang mewah dengan rezeki yang sentiasa ada di depan mata.. memang ada risiko.. tetapi di sebaliknya sungguh nikmat kalau kita betul2 menikmati kehidupan yang telah allah beri kan ini..





pagi cgu, anak2, kakak dan abg ipar g mencari remis.. remis di pantai.. banyak gak dapat.. boleh lah dijadikan lauk.. masa ni cgu terlupa nak bw kamera.. handphone pun tertinggal dlm kereta.. so xde memori masa ni..
petang kul 1.30 cgu mula bertolak g ke laut.. cgu pegi dengan kakak n abg ipar... masa ni panas sangat tapi dengan set minda sejuk.. tak terasa panas semasa di laut.. alhamdulilah.. tujuan ke laut bukan cari ikan tapi ketam.. banyak gak hasil tangkapan kami.. mula2 dapat memang menjerit2 sebab pertama kali n takut ketam jalan laju sangat walaupun senget.. baru cgu percaya ketam jalan senget.. sebelum ni memang tak pernah lihat depan mata sendiri.. :)





jam 6.00 petang kami bertolak pulang ke darat.. erm.. sambil balik kutip semua 'bubu ketam'.. hasil tangkapan semua dapat dalam 45 ekor.. isi penuh.. wow!! semuanya 8 kilo.. kalau sekilo rm20.. 8 kilo = rm160.. wow!! 4 jam... rezeki yang tuhan beri.. alhamdulillah..


Monday, June 7, 2010

Keputusan Rasmi Cabaran PPT 2010

Salam...

Sekejap sungguh masa berlalu... sekarang je dah bulan jun bermakna SPM tinggal 4 bulan je lagi... mencabar... dan cabaran akan disahut dengan positif...

Cabaran Peperiksaan Pertengahan Tahun 2010 pun dah berakhir... hari ni baru cgu tengok analisis... Keputusan adalah seperti berikut :

TINGKATAN 4
Pemenang ialah kelas 4 BESTARI dgn Gred Purata 1.75... (4C : 2.19)

TINGKATAN 5
Pemenang ialah kelas 5 BESTARI dgn Gred Purata 4.55... (5C : 4.61)


Seperti yang dijanjikan... naik sekolah nanti cgu akan beri hadiah kepada semua pemenang satu kelas... belanja makan... minum beli sendiri... hehehe

kepada yang tidak berjaya jangan putus asa... tingkatan 4 masih jauh lagi.. (akhir tahun, ppt f5, trial spm, spm2011)... tingkatan 5 ada lagi dua peperiksaan (trial spm dan spm2010)... cgu harap semua pelajar teruskan usaha dengan lebih gigih... kalau cikgu boleh yakin dengan kamu semua, kamu semua kena yakin dengan diri sendiri yang kamu semua boleh lakukan yang terbaik... Prinsip Perakaunan A+... 100% kita sama2 usahakannya... :)

Friday, June 4, 2010

Hari Akademik SAS 2010

Salam..

Sementara menunggu rebus daging.. tengok2 berita apa yg patut dlm internet ni.. teringat lak hari ni hari akademik kat sekolah.. cgu lambat mulakan sesi.. hantar 4 orang pelajar tingkatan 4 ke ICT Camp di UNITEN... boleh tahan gak tahun ni yg hadir dan berjumpa dengan cgu.. terima kasih kerana berjumpa dengan cgu...

pelajar-pelajar dan ibu bapa yang datang berjumpa dengan jumpa bermula 10am - 12.30pm...

5Bestari
afiz fazriz, fazzmal, irfan murshidi, ehsan, rafid, hazim, faeeq, faridzuan dan zakwan.

5Cita
annuar, aizuddin, haziq dan syafiiq aiman.

4Bestari
irfan faiz

4Cita
hasif-irfan dan w.a.azim

3Jaya
zareeq, aizat, al-muhaymin, dan syahir

Moga perjumpaan kali ini dapat membantu pelajar2 meningkatkan prestasi masing2 demi kejayaan yang diimpikan... cgu hanya dapat memberi tunjuk ajar dan mendoakan kejayaan tapi kejayaan semua di tangan pelajar2.. u all sendiri yang mencorakkannya.. ingat pesan cgu "Be Positive"... perbanyakkan istighfar + alpha 248... insyaallah kejayaan milik kita... amin

Download eNota sekarang ... PERCUMA

Salam... alhamdulillah akhirnya berjaya cgu upload enota.. diharap nota ni dapat digunakan kepada sesiapa sekali pun... mudahan ianya dapat membantu kepada sesiapa yang memerlukan...

Download eNota di sini.
eNota
password : enota

Download juga pembetulan yang ada di dalam eNota ini di sini. Mesti Download!!!
Pembetulan eNota

Thursday, June 3, 2010

Kerja Rumah Semasa Cuti (5 - 20 Jun 2010)

Salam...

cgu minta maaf sebab lambat upload kerja rumah seperti mana yang telah dijanjikan... kesian anak cgu.. hakim demam. dah seminggu.. alhamdulillah darah ok cuma bakteria... baru hari ni cgu lega bila tengok hakim dah blh jerit2.. hehe..

sama juga dengan eNota sepertimana dijanjikan cgu tak dapat nak upload lagi disebabkan masalah teknikal.. cgu sedang berusaha untuk upload.. tak tau kenapa tak boleh nak upload... sabar ye... cgu akan panjangkan lagi tempoh untuk dapatkannya secara percuma...

Kerja rumah untuk semua pelajar tingkatan 4b & 4c / 5b & 5c... cgu harap semua pelajar dapat menyiapkan kerja rumah yang diberi sepanjang cuti persekolahan ini. sikit je..

kerja rumah boleh di download di sini..

Tingkatan 4b & 4c


Tingkatan 5b & 5c



kepada semua tutee yang terlibat dengan PROGRAM BANTU RAKAN PRINSIP PERAKAUNAN... kerja rumah ialah jawab semua soalan dokumen perniagaan soalan SPM sebenar tahun 2004 hingga 2009. kalau dah siap boleh cuba soalan kerja rumah... :) "berkorban demi kejayaan masa hadapan"

ok.. itu saje... Selamat Bercuti dan Jaga diri baik2... berhati2 di jalan raya... ingat orang yang tersayang...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...