Wednesday, January 28, 2009

Kebesaran Tuhan...

Gerhana Matahari 26 Januari 2009... 17:51






Dapatkan Mesej Bergambar di Sini




Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Tuesday, January 27, 2009

Pembetulan Kerja Rumah Semasa Cuti

Salam,

Ramai yang menghubungi cgu masalah2 yg dihadapi sepanjang dwld kerja rumah yang diberi...
kali ni cgu upload yang baru bg mereka yang menggunakan 'microsoft 2003'...

Tingkatan 4 ... klik di sini

Tingkatan 5 ... klik di sini

Kepada pelajar tingkatan 5...

ada pembetulan bagi :

Soalan B : PERKONGSIAN
  • Tarikh 30 Jun 2007 ditukarkan kepada 31 Oktober 2008

Soalan D : SYARIKAT BERHAD
  • menyediakan catatan jurnal bagi setiap urus niaga yang terlibat TUKAR kepada menyediakan catatan jurnal bagi terbitan saham syarikat


Sebarang masalah boleh hubungi cgu melalui email : rusilawati@sas.edu.my









Friday, January 23, 2009

Homework (26/1/09 - 1/2/09)

Salam....

Selamat Bercuti kepada semua.... Semoga cuti kali ini dimanfaatkan dengan kerja-kerja yang berfaedah... Dan yang paling penting jangan lupa buat kerja rumah yang telah diberi oleh semua guru2...

Pelajar 4B dan 4C...
Semua soalan hendaklah dijawab sama ada online ataupun manual... Kerja rumah yang dah siap boleh dihantar ke email cgu: rusilawati@sas.edu.my atau hantar di hari pertama selepas cuti tahun baru cina... sebarang pertanyaan boleh hubungi cgu...

Boleh download kerja rumah semasa cuti di sini;
.pdf - klik di sini
.doc - klik di sini

**Pastikan apabila hantar tugasan hendaklah tulis nama dan tingkatan...


Pelajar 5B/J...
Kerja rumah hendaklah dihantar secara online ke email: rusilawati@sas.edu.my... sebarang masalah boleh menghubungi cgu untuk pertanyaan... cuba jawab sehingga berjaya... Jangan lupa buat latihan mana2 bab semasa f4... Sentiasa ingat formula kejayaan ; M + U = K

Boleh download kerja rumah semasa cuti di sini;
.pdf - klik di sini
.doc - klik di sini


Homework cgu tak banyak kali ni... cgu harap soalan yang dibekalkan ini mencukupi buat semua pelajar semasa cuti kali ini... Jumpa lagi pada 2 Feb 2009.... :)

Sunday, January 18, 2009

Renungan sejenak.....

Salam...

cgu tertarik dengan email yang cgu terima dari group Ansara Jasin... segala macam perasaan ada dalam diri cgu... apa pun dalam diri ini cuma perlu sentiasa bersedia menghadapi sebarang kemungkinan... semoga allah lindungi kita semua....

cgu nak kongsi dengan semua apa yang cgu terima dan cuba renungkan... terpulang kepada masing2 untuk menilainya....

Buat renungan...

Andai Malaysia diserang seperti negara Islam yang lain….

Apabila negara-negara Islam yang lain dilanda peperangan atau diserang oleh askar kafir….. kita sering mendengar pemimpin-2 kita menggunakan modal seperti ini..” Kita patut bersyukur Malaysia aman dan damai….” Tetapi pernahkah kita berfikir untuk sejenak, sejarah ditulis setelah ia berlaku, tetapi sejarah tidak dapat diramal ketika ia sedang berlaku. Ketika rakyat Islam Bosnia disembelih oleh paramilitari Serb, pada malam sebelumnya mereka hidup seperti biasa dan tidak pernah terlintas bahawa keesokan harinya akan bermulanya hari celaka bagi mereka. Jadi, untuk sejenak cuber kiter berfikir dalam bentuk reverse engineering iaitu: Bagaimana jika kita yang diserang oleh kuasa kuffar seperti negara Islam lain, dan negara Islam yang lain plak jadik cam kiter?

MALAYSIA DISERANG ???
untuk menanam kesedaran ke atas Melayu Yang Mudah Lupa.
(Melayu Mudah Lupa kata Mahathir)

AMARIKOS menyatakan Malaysia sarang pengganas.. ada pejuang Hizbullah terlepas ke malaysia …lalu menghantar Kapal Pengangkut Pesawatnya (CARRIER) di Selat Melaka dan di Laut China Selatan. Menghantar kapal selam nuklearnya dgn muatan peluru berpandu membawa armada tentera untuk menyerang malaysia …

AMARIKOS menyuruh negara berhampiran dengan Malaysia yang merupakan sekutu rapatnya SINGOFURO di selatan, TAHAILAND di Utara dan PILLIPINNOS di Timur menenyerang Malaysia dengan alasan memburu pengganas al-Qaeda atau Hizbullah sama seperti alasan Israel menyerang Lubnan dan Palestin.

Walaupun Malaysia cakap Malaysia negara bebas pengganas tentera Kuffar tetap menyerang malaysia jugak sama seperti mereka menyerang Iraq kerana mereka dakwa Iraq ada senjata pemusnah, Afghanistan ada Pengganas Taliban, Lubnan ada Pengganas Hibullah dan Malaysia ada Pengganas Jemaah Islamiah.

Malaysia tetap mempertahankan Malaysia ini tidak ada pengganas tetapi suara kita tidak dihiraukan sama seperti mereka tidak hiraukan Afghanistan , Iraq , Lubnan dan Palestin.

Sebelum tiba saat MALAYSIA DISERANG ini Perdana Menteri kita… YB Wakil Rakyat… Parlimen dan ADUN… Tauke-tauke Cina yang kaya… semua cabut lari ke keluar negara dengan jet dan pesawat peribadi masing-masing. Mereka ada duit untuk cari perlindungan di luar negara.

Tinggallah rakyat Melayu Islam yang miskin hina ini di negara sendiri, menunggu masa untuk diserang oleh tentera Kuffar AMARIKOS dan sekutunya. Barulah rakyat tahu bahawa pemimpin Melayu dan tauke cina yang dijadikan pepimpin sebelum ini tidak sama seperti Khalifah Umar Al-Khattab… Khalifah Ali Abi Thalib… Khalifah Khalid Al-Walid… Khalifah Salahuddin Al-Ayubbi… yang sanggup berada dibarisan hadapan berdepan musuh-musuh Islam.

SAAT Peperangan bermula….

Tempat yang mula-mula sekali dibom adalah Putrajaya, diikuti negeri-negeri lain. AMARIKOS dan Sekutunya mengebom…melancar peluru berpandu… membedil…menembak Rakyat Malaysia…mereka membunuh Orang tua… perempuan dan Anak-anak kecil orang melayu islam kita…sama seperti Yahudi menembak dan membunuh rakyat Lubnan yang tak berdosa!!!
AMARIKOS dan sekutunya menyerang MALAYSIA secara besar-besaran. Apabila selesai pesawat pejuang di Selat Melaka mengebom Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur . Datang lagi pesawat musuh silih berganti…..

Apabila selesai pesawat pejuang di laut China Selatan mengebom Kelantan, Terengganu, Pahang….datang lagi pesawat musuh silih berganti….
Johor pula dibedil dengan peluru berpandu jarak sederhana SINGOFURO… diserang dengan jet-jet pejuang SINGOFURO yang sentiasa melalui ruang udaranya… menghujani bom-bom dan roket…kemudian Johor dan negeri sembilan dapat ditawan tentera musuh.

Anda di berada di Kedah….Pasukan Darat tentera Bersekutu mara dari bahagian Utara…tentera bersekutu semakin dekat dengan rumah anda… menentang pintu rumah anda….anda bersama dengan Isteri yang sarat mengandung dan 3 orang anak ketakutan dalam rumah…

Tentera bersekutu memperkosa anak perempuan yang berusia 12 tahun anda depan mata anda…sebagaimana tentera Sebia memperkosa umat Islam Bosnia …muncung senapang ditujukan di kepala anda…
Anak perempuan kesayangan anda yang anda bawak masa jamuan Raya 2006…diajukan muncung senapang…

DAMMMMMM…anak kesayangan anda mati ditembak oleh tentera bersekutu…
Sebelum ini anda melihat anak umat islam Lubnan, Palestin mati ditembak.. anda tidak mempunyai perasaan apa-apa… sekarang berlaku kepada diri sendiri… baru tahu perasaan sedih anak mati ditembak di depan mata…..

Anda menangis ketakutan….

Tentera bersekutu merampas Isteri anda yang sarat mengandung, dibawa menaiki trak…untuk dijadikan habuan tentera dalam kem. Anda dipukul separuh mati oleh tentera bersekutu meninggalkan anda patah riuk berlumuran darah. Anda sangka anda sudah mati….tetapi umur anda masih panjang….anda masih hidup…anda merangkak menuju ke hutan berhampiran disebuah bukit untuk menyembunyikan diri….

Anda mengalirkan air mata… INGAT AKAN ALLAH….

Ujian peperangan berlaku didepan mata anda sekarang. Anda sebelum ini tidak pernah terlintas dengan peperangan. Kita sering disogokkan negara kita aman, tiada peperangan, tiada pertumpahan darah tiba-tiba hari ini diuji berlaku peperangan.

Pemimpin tersebut yang menyatakan negara kita aman cabut menghilangkan diri.. Anda sudah tiada siapa lagi didunia ini….
Anak perempuan diperkosa dan dibunuh didepan mata…
Anak kecil ditembak didepan mata…
Isteri dirampas untuk diperkosa…. didepan mata!!!!
kawan-kawan…sahabat taulan… ramai yang terkorban..
dan tidak kurang juga yang cedera parahh..

Dipuncak bukit anda melihat kampung halaman anda terbakar. Mayat orang melayu Islam bergelimpangan mati terutama golongan orang tua dan kanak-kanak yang tidak sempat melarikan diri…mereka tidak bernasib baik seperti anda…

Diatas bukit itu juga…anda melihat beribu-ribu Tentera bersekutu berkumpul untuk membunuh dan menembak saki-baki orang melayu Islam yang masih selamat… mengerledah setiap ruang yang ada untuk memburu Al-Qaeda, Hizbullah atau Jemaah Islamiah… tetapi umat Islam lain yang jadi mangsa…
Sementara menunggu sakaratul maut menjemput anda apabila anda tersua dengan Tentera bersekutu nanti….

Apa yang anda Harapkan pada masa itu????

Tiada perkara lain yang anda harapkan kecuali…
BANTUAN ALLAH….
BANTUAN TENTERA UNTUK MEMBELA AGAMA ALLAH…


ANDA MENGHARAPKAN UMAT ISLAM DARI NEGARA LAIN MEMBERI BANTUAN KETENTERAAN KEPADA MALAYSIA … ANDA MENGHARAPKAN SAUDARA SEAGAMA DENGAN ANDA MELINDUNGI ANDA DARIPADA SERANGAN TENTERA KUFFAR!!!! ANDA MENGHARAPKAN BANTUAN TENTERA JIHAD FI SABILILLAH DARIPADA INDONESIA, SELATAN THAILAND, BANGLADESH, PAKISTAN,DAN NEGARA OIC YANG LAINNNNNN…..BAGI MELAWAN TENTERA PENCEROBOH BUMI MALAYSIA INI……

Tetapi tunggu punya tunggu…. bantuan ketenteraan tidak kunjung tiba…

ANDA TERDENGAR UCAPAN DARIPADA PEMIMPIN DUNIA ISLAM YANG LAIN menyatakan:

“Kami Negara-Negara Islam Mengutuk tentera PENCEROBOH menyerang Malaysia ” (Presiden Burkina Faso, Pengerusi OIC yang baru)

“Kami akan menghantar 10 000 Tentera pengaman ke MALAYSIA selepas tamat perang nanti…setelah habis kawasan Malaysia dibom oleh tentera bersekutu”(Presiden NAM )

“Alhamdulillah… Negara kita Indonesia aman damai berbanding dengan negara Malaysia yang dilanda peperangan…Kita semua patut bersyukur… kita dapat menyambut hari raya aidilfitri dan deepavali dalam suasana yang aman harmoni”, Presiden Indonesia- Negara Umat Islam paling ramai. (Pemimpin Malaysia selalu sebut camni)

“Tak apa… selepas peperangan tamat… Kami akan menghantar para pendakwah ke Malaysia untuk mendidik rakyat Malaysia ” Wakil Penduduk Islam Selatan Thailand )

“Kami akan menghantar bekalan makanan dan ubatan kepada Penduduk Islam Malaysia yang dilanda peperangan” Pemimpin Arab Saudi)..bagi komen dan pendapat…

APA PERASAAN ANDA APABILA MENDENGAR UCAPAN PEMIMPIN-PEMIMPIN ISLAM SEPERTI DIATAS DIKALA ANDA MEMERLUKAN BANTUAN KETENTERAAN DARIPADA MEREKA??

fikir-fikirkan. ......

Friday, January 16, 2009

SAMBUTAN MAAL HIJRAH SAS 2009

Salam...

Hari ni 16 Januari 2009/18 Muharram 1430M, SAS mengadakan Sambutan Maal Hijrah.. walaupun sudah 18 hari berlalu namun bagi cgu ianya masih belum terlambat untuk kita sambut dan renungi apa erti hijrah....

Sambutan kali ni di SAS sungguh menyentuh hati tatkala kita gembira, bahagia, ketawa ada pihak lain yang sedih, menangis, takut... sungguh menyayat hati apa yang terjadi di Palestin tika dan saat ini... apa yang dapat cgu lakukan hanyalah berdoa dan memboikot segala barang yang menghasilkan pendapatan kepada Israel...

Di sini cgu ingin kongsi kepada semua pengisian ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Mohd Sukki B Othman daripada Universiti Putra Malaysia...

Tajuk : "Pemantapan Sahsiah Menjamin Kecemerlangan Intelektual"

Dengan ILMU hidup menjadi mudah....
Dengan IMAN hidup menjadi terarah...

Tahun Hijrah wujudnya pada zaman Saidina Umar...
Selepas hijrah Nabi s.a.w dari Mekah ke Madinah, tiada lagi berlakunya hijrah kerana selepas itu semua umat telah memeluk agama islam... namun demikian wujudnya dua hijrah iaitu Jihad dan Niat...

1. Niat (Matlamat)
  • Apa itu niat? ---- tekad/azam
  • ada matlamat.
  • setiap amalan berasaskan niat.
  • niat itu wajib.
  • niat tempatnya di hati...
2. Jihad (Usaha)
  • Tadhiyyah - pengorbanan (waktu, tenaga, harta ... demi agama)
  • Mentaati Allah dan rasul waktu senang atau pun susah.
  • Thabat - teguh pendirian di atas agama islam sama ada aqidah dan syariat
FORMULA HIJRAH
  • M - U = A2
  • U - M = S2
  • M + U = K
(M-matlamat, U-usaha, A2-angan-angan, S2-sia-sia, K-kejayaan)

  • Perlunya menghayati hijrah nabi untuk membina sahsiah seorang pelajar yang beriman dan cemerlang....
  • Orang yang cerdik akan membuat persediaan sebelum mati manakala orang yang bodoh lebih mengikut hawa nafsu...
  • Jangan tinggal solat kerana akan mencegah daripada melakukan perbuatan keji dan mungkar.
Sempena Maal Hijrah......
  1. Belajar bersungguh-sungguh.
  2. Belajar adalah tanggungjawab.
  3. Menghargai dan bijak mengurus masa.
  4. Jujur dan ikhlas.
  5. Semangat belajar berpasukan. Kalau ingin berjaya, pastikan tiada pengkhianat dalam kumpulan.
  • Firman Allah, ayat al-maidah ayat 2 :
  • "Dan hendaklah tolong-menolong membuat kebajikan dan bertakwa, dan jangan tolong-menolong pada melakukan dosa dan permusuhan...."
"Belajar dengan matlamat kebahagian dunia dan akhirat"

Kesimpulan:-

RESIPI KEJAYAAN
=
BERUSAHA + BERDOA + TAWAKAL

++++

RESTU IBU BAPA DAN GURU

insyaallah..... sudah menghayati maal hijrah....

Daun durian...
Daun selasih...
Sekian terima kasih.


Thursday, January 15, 2009

Renungkan....

Assalamualaikum,

Mungkin hanya berdoa sahaja tidak cukup untuk membantu krisis Palestin/Lebanon. jika semua umat Islam tidak kembali ke jalan Islam yang sebenarnya, umat islam yang tidak berdosa di serata dunia akan terus ditindas. Mungkin Palestin akan sembuh dari luka ini kerana iman yang dipunyai oleh mereka memungkinkan Allah menimpakan ujian ini. kerana hanya mereka yang mempunyai keyakinan dan kekuatan untuk menggalasnya. Allah hanya menimpakan ujian kepada seseorang yang mampu menghadapinya.

Impaknya pada kita? Sekarang kita mungkin sedar yang umat Islam di Palestin telah ditindas setelah sekian lama bermula 1948 apabila kependudukan yahudi bermula secara haram di palestin dan dengan beransur-ansur menghalau rakyat jati Palestin dari bumi yang diberkahi Allah itu. kemuncaknya? Serangan roket yahudi Zionis ini telah mampu membuka mata umat Islam di seluruh dunia akan penderitaan mereka di sana yang telah bermula bertahun dahulu.

Cukupkah usaha kita sekarang? Jika perang ini tamat mungkinkah kita akan buta kembali? kembali kepada hidup seharian kita di dunia ini yang penuh lalai bila mana orang yahudi dikepalai oleh yahudi Zionis kembali merancang serangan di bumi umat Islam yang lain?

Mungkinkah bumi itu adalah Malaysia? Jika Malaysia diserang, aku yakin dengan hanya sekelip mata semua yang kita sayangi di tanah air ini akan musnah. Tiada jiwa-jiwa pemuda yang bersemangat jihad yang tinggi mempertahankan Islam yang suci dari diinjak-injak Zionis. Tiada anak-anak kecil yang berkobar-kobar membaling batu-batu kecil ke arah kereta kebal yahudi dengan muncung senjata berada tepat di kepala mereka. Tiada wanita-wanita mujahidah yang sanggup meninggalkan anak dalam buaian untuk menjadi pengebom berani mati di tengah-tengah kelompok tentera yahudi

Ringkasnya, umat Islam kini, hatta di mana sahaja belum bersedia untuk menghadapi perubahan politik dunia sekarang yang di belakangnya terselindung muslihat yahudi zionis. Masing-masing berselindung di balik laungan-laungan simpati untuk mempertahankan kepentingan-kepentingan masing-masing yang dikhuatiri hilang, harta ataupun kuasa. Belia sandaran agama mabuk menelan racun-racun dunia termasuk dadah, arak, rokok, seks untuk mhemuaskan hawa nafsu mereka. Anak-anak kecil dilitupi dengan matlamat hidup di dunia yang palsu, langsung mengejar akademik atau pencapaian dunia hingga lupa untuk bersyahadah ataupun langsung lupa untuk mengenal tuhan penciptanya.

Aduhai dunia. Semoga perang ini ada hikmahnya pada umat Islam yang lalai ini.

"Ya Allah, teguhkanlah imah di jiwaku, berilah hidayah kepadaku dan umat Islam di seluruh dunia, kembalikanlah tampuk pemerintahan dunia kepada umat Islam sepertimana kau muliakan pemerintahan Rasulullah, Khulafa Ar-rasyidin dan tamadun selepasnya, wahai Tuhan yang memakbulkan doa"

Friday, January 9, 2009

PERLAKSANAAN FORMAT BARU PENTAKSIRAN PRINSIP PERAKAUNAN SPM 2010

Salam....

Hari ni cgu dapat surat berkenaan dengan perlaksanaan format baru pentaksiran Prinsip Perakaunan bagi pepriksaan SPM...

Surat berkenaan berkaitan dengan perkara berikut:-

"2. Sukatan pelajaran semak semula mata pelajaran Prinsip Perakaunan Sekolah Menengah telah diluluskan oleh Mesyuarat Jawatankuasa Kurikulum Pusat Bil. 2/2008, Kementerian Pelajaran Malaysia pada 18 November 2008. Sukatan pelajaran semak semula mata pelajaran Prinsip Perakaunan Sekolah Menengah akan digunakan mulai tahun 2010 di Tingkatan Empat.

3. Sehubungan itu, format baru pentaksiran mata pelajaran Prinsip Perakaunan berdasarkan sukatan pelajaran semak semula mata pelajaran Prinsip Perakaunan Sekolah Menengah akan mula dilaksanakan mulai Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia tahun 2011."

Alhamdulillah... ini bermakna SPM 2009 dan 2010 masih lagi menggunakan format yang lama...

Kepada semua pelajar cgu tahun ini... tahniah kerana memilih dengan bijak untuk mempelajari subjek Prinsip Perakaunan... nasihat cgu jangan putus asa... teruskan perjuangan hingga ke akhir destinasi.... cgu sentiasa terbuka dan memberi peluang kepada mana2 pelajar yang hendak bertanya atau berjumpa dengan cgu...

Semoga berjaya...



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...